De bestreden reclame-uiting
Het betreft adverteerders website otto.nl, waarop de mogelijkheid wordt geboden om zich in te schrijven voor de OTTO-nieuwsbrief.
De klacht
Van de uiting gaat de suggestie uit dat als men zich inschrijft voor de nieuwsbrief, men een korting van € 10,- ontvangt op een bestelling. Nadat klager de kortingscode had gekregen en deze bij zijn bestelling had ingevoerd, bleek dat hij alleen van de kortingscode gebruik kon maken als hij een bestelling plaatste van minimaal € 30,-.
Nu deze voorwaarde niet in de uiting is vermeld, is de uiting misleidend.
Het oordeel van de Commissie
Naar klager onweersproken heeft gesteld, kan men alleen gebruik maken van de korting als men een bestelling plaatst van meer dan € 30,- . Nu in de uiting van deze beperkende voorwaarde geen melding wordt gemaakt, acht de Commissie deze onvolledig.
Blijkens het voorgaande is sprake van een verborgen houden van een essentiële voorwaarde die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit over een transactie te nemen als bedoeld in artikel 8.3 onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
De beslissing
Op grond van het hierboven overwogene acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC en beveelt zij adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.