a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Elektronische apparaten

Status:

Dossiernr:

2024/00275

Datum:

30-07-2024

Uitspraak:

VT voor zover nodig

Product/dienst:

Elektronische apparaten

Motivatie:

Misleiding Prijs(vermelding)

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een aan klager toegezonden e-mail van Samsung van 22 mei 2024 met als onderwerp “Bijna 31 jaar, [naam]” waarin, voor zover relevant, het volgende staat:
“Samsung Members
(…)
Bijna BDAY tijd! Tot 25% voordeel op jouw cadeau
(…)
Jouw verjaardagscode*:
(…)
Kies jouw cadeau
Nog 7 dagen om jouw AWESOME cadeau te claimen.
(…)
Members Get More
Exclusieve deals
Tot 10% Members-korting & meer deals in de Members-webshop
Ontwikkel je passie
Masterclasses, tips & tricks en awesome invites voor events
Kies je eigen stijl
Stijl jouw Samsung product met exclusieve kleuren binnen #YouMake
VIP Treatment
Een birthday deal, rewards, giveaways en nog zoveel meer
<check al je voordelen>
(…)”.

 

Samenvatting van de klacht

Klager is klant bij Samsung en ontving de bestreden reclame-uiting per e-mail met een actie voor zijn verjaardag waarin wordt gesuggereerd dat klager als member tot 25% korting kan krijgen. Daarbij wordt een tijdslimiet van 7 dagen gegeven en wordt onder meer gesteld “members get more”. Klager overweegt vervolgens om in de Members-webshop, waar naar wordt verwezen, een mobiel in combinatie met een “Galaxy Watch5 Pro” te kopen. Dit kost in totaal €1492,10. In de reguliere webshop kan dezelfde mobiel echter voor een bedrag van €1369,- worden gekocht, waarbij de watch gratis kan worden toegevoegd door middel van een kortingscode. Volgens klager leidt dit ertoe dat de bestreden kortingsactie voor members geen aanbieding is, nu een reguliere klant minder hoeft te betalen. De slogan “members get more” is dan ook misleidend.

 

Samenvatting van het verweer

In de bestreden e-mail wordt klager in verband met zijn naderende verjaardag een vouchercode aangeboden die toegang biedt tot een Members-webshop waarin producten van Samsung met kortingen tot 25% worden aangeboden. Klager heeft daar gebruik van kunnen maken en de producten hier daadwerkelijk met korting kunnen aanschaffen. Dat er tegelijkertijd een andere promotie liep waarbij de watch gratis werd weggegeven bij een bepaalde mobiel en deze specifieke combinatie van producten daardoor tijdelijk voordeliger verkrijgbaar waren via de algemene webshop, maakt niet dat de bestreden reclame-uiting onjuist of misleidend is.

Verder bevat de e-mail een overzicht van diverse voordelen die geregistreerde Samsung Members ontvangen, waaronder toegang tot een Members-webshop waarin je standaard 10% korting krijgt op producten en uitnodigingen voor Masterclasses en evenementen. Deze algemene Members voordelen worden gepresenteerd onder de slogan “Members get More”. Members ontvangen de genoemde voordelen daadwerkelijk als extra. Daardoor is deze slogan niet misleidend.

Om verwarring in de toekomst te voorkomen heeft Samsung besloten om de uiting aan te passen en bij dergelijke communicatie voortaan expliciet te vermelden dat op Samsung.com andere promoties kunnen gelden die niet van toepassing zijn op aankopen via de Members-webshop.

 

Het oordeel van de voorzitter

1. In de uiting wordt aan klager een korting aangeboden voor zijn verjaardag op producten van Samsung omdat hij ‘member’ is. Niet is in geschil dat klager daadwerkelijk gebruik had kunnen maken van de aangeboden korting (“tot 25% voordeel”), gedurende de looptijd van dit aanbod. Klager vindt de uiting echter misleidend, omdat hierin wordt gesuggereerd dat members meer korting krijgen (“Members Get More”), terwijl het daadwerkelijke kortingspercentage in dit specifieke geval lager uitvalt in de webshop voor members dan in de reguliere webshop.

2. Uit de reclame-uiting moet duidelijk blijken wat het aanbod inhoudt, om te voorkomen dat de gemiddelde consument op het verkeerde been wordt gezet. Aan deze voorwaarde is naar het oordeel van de voorzitter in de bestreden uiting niet voldaan. Doordat zonder enig voorbehoud wordt vermeld “Members Get More”, zal de gemiddelde consument ervan uitgaan dat hij/zij als member meer voordeel ontvangt bij Samsung dan niet-members en er niet op bedacht zijn dat in de reguliere webshop aanbiedingen kunnen gelden die, zoals in dit geval, tot meer korting leiden dan in de webshop voor members. Gelet op het voorgaande acht de voorzitter de uiting dubbelzinnig ten aanzien van het bestaan van een specifiek prijsvoordeel als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder d van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC. De voorzitter heeft kennis genomen van de mededeling van adverteerder dat zij reeds heeft besloten om een aanpassing van toekomstige uitingen in gang te zetten en ziet daarin aanleiding een aanbeveling te doen voor zover nog nodig. De voorzitter beslist als volgt.

 

De beslissing van de voorzitter

De voorzitter acht de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC en beveelt adverteerder voor zover nog nodig aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken