a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

(Gemotoriseerd) vervoer

Dossiernr:

2013/00008

Datum:

20-02-2013

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

(Gemotoriseerd) vervoer

Motivatie:

Misl. Voornaamste kenmerken product

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft de aanprijzing van het “Hertz #1 Club Gold Five Star” lidmaatschap op de website www.hertz.nl.

 

De klacht

 

Als klager als lid van de Hertz #1 Club Gold Five Star inlogt op de website van Hertz om een auto te huren, krijgt hij niet de goedkoopste opties te zien. Deze opties worden wel getoond als hij niet inlogt op de autoverhuurpagina. Bovendien wordt in de uiting een speciale Hertz #1 Club Gold korting tot 5% bij een online reservering beloofd, welke korting klager echter ook niet heeft ontvangen. Klager acht de uiting misleidend ten aanzien van de voordelen van het “Gold-lidmaatschap”.

 

Het verweer

 

Klanten die lid zijn van de Hertz #1 Club Gold kunnen op de website zelf hun profiel instellen. De profielvoorkeur bepaalt welke voertuigen de klant op de website ziet. Omdat klager zijn voertuigvoorkeur heeft ingesteld op “automatic car”, worden hem geen voertuigen uit de goedkoopste categorieën A en B getoond. De auto’s met automaat vallen in een duurdere categorie. Door zijn profiel aan te passen naar “Economy manual car” kan klager wel de categorieën A en B zien. Ook kan hij door te klikken op de optie “Toon volledige voertuigenlijst” alle huurauto’s te zien krijgen.  Aan klagers profiel is een CDP-kortingscode gekoppeld, waardoor klager tegen een goedkoper tarief (korting tot 20%) kan huren. De in de uiting genoemde 5% korting voor Five Star-leden, zoals klager, wordt alleen toegepast indien geen gebruik wordt gemaakt van een CDP-code. Klager maakt wel gebruik van de CDP-code.

 

Het oordeel van de Commissie

 

Voor de Commissie is voldoende aannemelijk geworden dat het feit dat klager na het inloggen als lid van de Hertz #1 Club Gold geen auto’s uit de twee goedkoopste categorieën A en B te zien krijgt, het gevolg is van de door klager op zijn profielpagina ingestelde voorkeur voor een automaat. Door zijn voorkeur aan te passen of de optie “Toon volledige voertuigenlijst” aan te klikken, worden aan klager ook de auto’s uit de goedkoopste categorieën getoond. Van de door klager veronderstelde benadeling van leden van de Hertz #1 Club Gold bij het huren van een auto is daarom geen sprake.  

Bij de mededeling “Maak gebruik van de speciale Hertz #1 Club Gold korting tot 5% wanneer u online reserveert” wordt door middel van een asterisk verwezen naar de onderaan de pagina staande voorwaarde “Tot 5% Hertz #1 Club Gold korting wordt toegepast op het laagst gepubliceerde tarief die aansluit bij uw profiel wanneer u online een reservering maakt. De Hertz #1 Club korting is niet geldig in combinatie met andere speciale kortingen of promoties waarvoor u een CDP nummer of promotiecode heeft ingevuld.” Naar het oordeel van de Commissie wordt de gemiddelde consument op deze wijze voldoende gewezen op het niet samengaan van een korting op grond van een CDP nummer, zoals kennelijk door klager is gebruikt, en de (maximaal) 5% korting.

 

Gelet op het vorenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

 

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken