a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Huishouden en inrichting

Dossiernr:

2019/00202

Datum:

30-04-2019

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Huishouden en inrichting

Motivatie:

Misleiding Ontbrekende informatie

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een via de “&Meer”- app (voor klanten van ABN AMRO) verspreide advertentie van adverteerder, voor zover daarin staat:
“Geldig t/m vandaag
10% korting bij fonQ

Zo werkt het

Kopieer de unieke kortingscode en gebruik deze bij uw bestelling in de webshop van fonQ. Uw 10% korting wordt direct verrekend.

[actiecode]

naar fonQ

Voor de finishing touch in uw interieur verrassende cadeaus en unieke gadgets gaat u naar online warenhuis fonQ. […]

· ruim 85.000 producten voor uw huis

· award-winnaar: beste webshop in wonen

· 10% korting op het hele assortiment.

[…]

Voorwaarden”.

[“De kortingscode is niet te gebruiken op boeken, giftcards, bundelaanbiedingen en producten die verkooppartners aanbieden. Deze actie loopt tot en met 31 maart.”

Toon mijn kortingscode”]

 

De klacht

Klager probeerde de kortingscode in de app te gebruiken bij zijn bestelling. Toen dat niet lukte is hem door de klantenservice van adverteerder verteld dat het niet mogelijk was om korting te krijgen op producten van “verkooppartners”. Klager vindt de uiting misleidend door deze beperking. 

 

Het verweer

Het verweer wordt als volgt samengevat.

Klager heeft niet de gehele uiting overgelegd, maar deze net onder het kopje “Voorwaarden” “afgeknipt”. Adverteerder heeft de (volledige) uiting, zoals deze is verstuurd, overgelegd. Onder “Voorwaarden” staat:
“De kortingscode is niet te gebruiken op boeken, giftcards, bundelaanbiedingen en producten die verkooppartners aanbieden. Deze actie loopt tot en met 31 maart.”

Het “hele assortiment” is misschien in dit geval een ongelukkig gekozen formulering, maar misleidend is het niet nu de voorwaarden duidelijk vermeld zijn, aldus adverteerder. Adverteerder benadrukt dat de uiting vanuit ABN AMRO is verstuurd. Zij heeft contact opgenomen met de bank om “hier bij een eventuele volgende keer beter op te letten om dergelijke klachten te voorkomen.” 

 

Het oordeel van de Commissie

Nu dat niet is weersproken door klager, gaat de Commissie ervan uit dat de uiting die hij heeft overgelegd niet de volledige uiting is, en dat daarop ook nog stond vermeld:  

“Voorwaarden “De kortingscode is niet te gebruiken op boeken, giftcards, bundelaanbiedingen en producten die verkooppartners aanbieden. Deze actie loopt tot en met 31 maart.”

Bovenaan de uiting staat “10% korting bij fonQ”. Vervolgens staat er: “Uw 10% korting wordt direct verrekend.” Daaronder staat de actiecode, die de klant moet invullen om de korting te kunnen krijgen. Weer iets lager staat: “10% korting op het hele assortiment”.

Met deze (herhaalde) mededelingen, en in het bijzonder de tekst “10% korting op het hele assortiment”, ontstaat bij de gemiddelde consument de overtuiging dat de bewuste kortingsactie geldt voor alle producten die men bij adverteerder kan kopen. Deze consument zal er daardoor niet op bedacht zijn dat bepaalde categorieën artikelen, die in de voorwaarden zijn opgenomen, van de actie zijn uitgezonderd. Deze beperking van de actie is moeilijk te verenigen met het absoluut geformuleerde “10% korting op het hele assortiment”.

Gelet op het voorgaande is sprake van het op dubbelzinnige wijze verstrekken van essentiële informatie als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken