De bestreden reclame-uiting
Het betreft een televisiecommercial van Dekbed-discounter waarin wordt gezegd: “Lekker wegdromen onder dit gratis luchtige zomerdekbed ter waarde van 139,- euro? Ga nu snel naar Dekbed-discounter.nl”. In de tag-on bij deze televisiecommercial worden vergelijkbare mededelingen gedaan. Daarbij staat onder meer het woord “gratis” in beeld en verschijnt de tekst “t.w.v. € 139,99”.
Samenvatting van de klacht
Klager stelt dat in de televisiecommercial zonder voorbehoud een gratis dekbed wordt aangeboden. In werkelijkheid blijkt men € 39,- te moeten besteden om het gratis dekbed te ontvangen. Klager beschouwt de televisiecommercial om die reden als een ‘lokkertje’.
Samenvatting van het verweer
Adverteerder legt in nieuwsbrieven en e-mails uit dat de klant een gratis zomerdekbed ontvangt als hij of zij voor minimaal € 39,99 producten uit een bepaalde actiecategorie bestelt. Op haar website gebeurt dit zelfs in de vorm van een 3-stappenplan, zoals blijkt uit een door adverteerder overgelegde bijlage. In het winkelmandje staat nog een reminder voor de klant om de kortingscode in te vullen. Nu adverteerder meerdere keren de actievoorwaarden duidelijk uitlegt, is geen sprake van misleidende reclame. De reclame kan voor de gemiddelde consument ook niet onduidelijk zijn door het stappenplan dat de klant kan volgen om succesvol gebruik te maken van de actie.
Het oordeel van de voorzitter
De voorzitter stelt voorop dat de klacht uitsluitend is gericht tegen de hierboven omschreven televisiecommercial (met tag-on) van adverteerder. Deze commercial is een zelfstandige reclame-uiting die, los van de overige uitingen waarnaar adverteerder verwijst, aan de eisen van de Nederlandse Reclame Code (NRC) dient te voldoen. Een van die eisen is dat de reclame-uiting de essentiële informatie bevat die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit over een transactie te nemen. Tot deze informatie dient te worden gerekend de voorwaarde dat men voor minimaal € 39,99 producten uit een actiecategorie dient te bestellen om voor het gratis dekbed in aanmerking te komen. Zonder deze informatie kan de reclame-uiting immers niet anders worden begrepen dan dat men bij adverteerder een gratis dekbed kan bestellen. Nu de bedoelde voorwaarde in de televisiecommercial ontbreekt, is sprake van een omissie als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c NRC. Hierdoor kan de gemiddelde consument ertoe gebracht worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet zou hebben genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC, zodat wordt beslist als volgt.
De beslissing van de voorzitter
Op grond van het voorgaande is de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC. De voorzitter beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.