De bestreden reclame-uiting
Het betreft een uiting op de website van adverteerder (www.dekbed-discounter.nl). Daarin staat bij het aanbod van het “Dekbedovertrek Rainbows”, voor zover relevant, de volgende tekst:
“Dekbedovertrek Rainbows
Fresh&Co Kids
(..)
+ Gratis beddengoedpakket twv € 179,99
Fleur de slaapkamer van jouw kind op met deze speelse dekbedovertrekken. Dit is hét dekbedovertrek voor de grootste dromer!
(..)
[44,99] 19,99”
De klacht
Op de website wordt vermeld dat bij het dekbedovertrek (dat in de aanbieding is voor € 19,99) een gratis beddengoedpakket ter waarde van € 179,99 wordt geleverd. Er wordt nergens benoemd dat er actievoorwaarden van toepassing zijn. Later blijkt bij het afrekenen dat er een minimale besteding moet zijn van € 49,99. Dit staat eerder niet vermeld. Daarom vindt klaagster de uiting misleidend.
Het verweer
Volgens adverteerder is geen sprake van misleidende reclame, nu de actievoorwaarden duidelijk worden uitgelegd op de actiepagina op de website, waarnaar de consument via een link inde nieuwsbrief, de advertentie per e-mail, wordt doorverwezen. Voor klanten die niet staan ingeschreven voor de nieuwsbrief is een grote banner aangemaakt als beginpagina op de website van adverteerder, met een link naar de actie en de voorwaarden. Hier worden de voorwaarden door middel van het volgende 3-stappenplan uitgelegd:
“Stap 1: bestel voor minimaal € 49,99 uit deze Black Friday Deals 2020 actiecategorie;
Stap 2: Vul de kortingscode DEKBED140, DEKBED200 of DEKBED240 in bij je winkelwagen;
Stap 3: Je ontvangt een GRATIS Winter Beddengoedpakket t.w.v. € 179,99!”
Klanten kunnen ook via een filter (bijvoorbeeld ‘dekbedovertrekken’) direct naar een artikel zoeken. In dat geval wordt door de vermelding “+ GRATIS beddengoedpakket twv € 179,99” bij een artikel duidelijk gemaakt dat het betreffende artikel meedoet aan de actie.
Tot slot wordt in het winkelmandje een reminder getoond in de vorm van een banner om de gegeven kortingscode in te voeren wanneer is voldaan aan alle voorwaarden.
Het oordeel van de Commissie
1) De klacht is gericht tegen de mededeling “+ GRATIS beddengoedpakket” in de hierboven omschreven reclame-uiting op de website van adverteerder.
2) Vaststaat dat actievoorwaarden van toepassing zijn om het gratis beddengoedpakket ter waarde van 179,99 euro te bemachtigen. In de bestreden uiting wordt echter zonder enig voorbehoud de tekst “+ GRATIS beddengoedpakket twv € 179,99”, meegedeeld, terwijl in feite de voorwaarde wordt gesteld dat men voor minimaal €49,99 aan producten uit de actiecategorie dient te bestellen om in aanmerking te komen voor het gratis beddengoedpakket.
3) De Commissie is van oordeel dat deze actievoorwaarde essentiële informatie betreft waarover de consument tijdig moet worden geïnformeerd. Zonder deze informatie kan de reclame-uiting immers niet anders worden begrepen dan dat men bij adverteerder een gratis beddengoedpakket zal ontvangen na bestelling van het dekbedovertrek Rainbows dat wordt aangeboden voor € 19,99. Nu deze informatie in de bestreden uiting ontbreekt, is sprake van een omissie als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c NRC. Omdat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
4) Dat adverteerder bedoelde informatie wel via andere uitingen (zoals de banner op de hoofdpagina van de website, e-mail, nieuwsbrief, de winkelwagen) vermeldt, neemt de misleiding in de bestreden uiting niet weg. Gebleken is dat de consument de bestreden pagina rechtstreeks kan bereiken, dus zonder kennis te nemen van de elders op de website of in andere uitingen weergegeven informatie over de actie(voorwaarden). De consument ziet deze informatie dan te laat, immers pas nadat hij op grond van de bestreden uiting heeft besloten tot een transactie in de vorm van het plaatsen van de bestelling op de website van adverteerder over te gaan.
5) In de beslissingen van 11 maart 2019, 16 juni 2020 en 11 augustus 2020 betreffende vergelijkbare uitingen (dossiers 2019/00065, 2020/00207 en 2020/00274) hebben de voorzitter en de Commissie adverteerder reeds aanbevolen om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. Nu adverteerder aan deze aanbevelingen kennelijk geen gevolg geeft, heeft de Commissie besloten de onderhavige uitspraak als Alert te verspreiden en aldus onder de aandacht te brengen van een breed publiek.
6) Op grond van het voorgaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken en zal de uitspraak als Alert laten verspreiden.