De bestreden reclame-uiting
Het betreft een op 30 augustus 2015 aan klager toegezonden e-mailbericht (nieuwsbrief), afkomstig van adverteerder, waarin onder meer staat:
“Alleen vandaag nog, zondag 30 augustus…10% extra korting op alle sale artikelen*
gebruik de kortingscode: sale 2015
Alle sale artikelen > (link)”
De klacht
Klager heeft als vaste klant en cardhouder bij Bever een kortingscode ontvangen waarmee hij 10% extra korting op sale artikelen kon ontvangen. Hij dacht dat hij hiermee in plaats van 25% nu 35% korting kon ontvangen, hetgeen echter niet het geval bleek te zijn. De 10% korting wordt berekend over het lagere sale bedrag.
Het oordeel van de Commissie
Klager acht de onderhavige reclame-uiting misleidend omdat hierin volgens hem de indruk wordt gewekt dat de consument 10% extra kassakorting op de oorspronkelijke vraagprijs kon ontvangen, terwijl de extra korting wordt berekend over het ‘sale bedrag’. De extra korting is volgens klager daardoor, anders dan in de uiting wordt weergegeven, minder dan 10%.
In de uiting staat: “10% extra korting op alle sale artikelen”. Daarbij wordt met een sterretje verwezen naar de link “bekijk de actievoorwaarden van de sale”. In deze voorwaarden staat:
“De 10% extra korting voor Bever Cardhouders tijdens de sale kent een paar spelregels. Logisch toch? Dit zijn ze:
Als Bever Cardhouder krijg je tijdens de sale gedurende 4 dagen 10% extra korting op alle sale producten.
Deze korting geldt van 27/8/2015 tot en met 30/8/2015 en zolang de voorraad strekt.
Korting geldt alleen voor jou als Bever Cardhouder. (…)”
De Commissie is van oordeel dat uit de uiting, noch uit de actievoorwaarden waar in de uiting naar wordt verwezen voor de gemiddelde consument blijkt over welk bedrag de 10% extra korting wordt verstrekt. Op grond van het vorenstaande is de Commissie van oordeel dat er onduidelijke informatie is verstrekt ten aanzien van de prijs, althans ten aanzien van het specifieke prijsvoordeel als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder d van de Nederlandse Reclame Code (NRC). De gemiddelde consument zal de uiting immers zo uitleggen dat hij 10% extra korting ontvangt op de oorspronkelijke vraagprijs. Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
Op grond van het voorgaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.