De bestreden reclame-uiting
Het betreft een op 25 augustus 2020 door klager ontvangen e-mail van Nike met de onderwerpregel “25% korting op alles” en voor zover daarin staat:
“25% korting op alles”
“Een nieuwe start betekent nieuwe gear. Wij geven je 25% korting op alles zodat je je grootste comeback ooit kunt maken”
“Gebruik code BTS25 bij het afrekenen.*”
[…]
“*Er zijn uitzonderingen van toepassing.”
De klacht
De uiting geeft aan “alles”, maar bij het afrekenen is gebleken dat er uitzonderingen op de kortingsactie zijn. Op basis van de uiting was dit voor klager onduidelijk. De uitzondering kwam pas aan het licht toen klager via de website een bestelling wilde plaatsen en de korting niet werd verwerkt.
Het oordeel van de voorzitter
1) In de bewuste uiting is sprake van een kortingsactie, waarbij eerst de aandacht wordt getrokken door de tekst: “25% korting op alles” in de onderwerpregel van de e-mail. Vervolgens staat deze zelfde mededeling ook groot in de tekst van de e-mail. Door de absolute mededeling “25% korting op alles” zal de gemiddelde consument verwachten dat de kortingsactie op alle producten van toepassing is. Dit is in werkelijkheid niet het geval: er zijn producten van de actie uitgezonderd.
2) Voorts staat in de tekst van de e-mail bij de mededeling “Gebruik code BTS25 bij het afrekenen” een asterisk. Deze asterisk verwijst naar: “*Er zijn uitzonderingen van toepassing”. Op basis van deze enkele en algemene mededeling is het de voorzitter niet duidelijk welke producten precies zijn uitgezonderd van het actieaanbod. Nu de asterisk is geplaatst bij de kortingscode en niet bij de absolute mededeling “25% korting op alles”, is de voorzitter bovendien van oordeel dat de verwijzing dat er uitzonderingen op de actie van toepassing zijn, onvoldoende duidelijk is om de gewekte indruk die is ontstaan door de absolute mededeling “25% korting op alles”, weg te nemen. De gemiddelde consument behoeft immers niet te verwachten dat “alles” niet daadwerkelijk alles is en dat hij, om te begrijpen wat “alles” is en welke uitzonderingen precies op het actieaanbod van toepassing zijn, eerst in de webshop moet kijken.
3) Een beperking van het actieaanbod betreft essentiële informatie die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit over een transactie te kunnen nemen. Indien uitdrukkelijk “korting op alles” wordt beloofd, moet de consument bovendien direct kunnen begrijpen welke uitzonderingen er zijn omdat hij zich anders geen goed beeld kan vormen van de omvang van de kortingsactie. Nu dit niet het geval is, is sprake van het op onduidelijke wijze verstrekken van essentiële informatie die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit over een transactie te kunnen nemen, als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Omdat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
4) De voorzitter beslist als volgt.
De beslissing
Op grond van het voorgaande is de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC. De voorzitter beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.