a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Kleding, schoenen en accessoires

Dossiernr:

2021/00373

Datum:

24-08-2021

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

Kleding, schoenen en accessoires

Motivatie:

Misleiding Ontbrekende informatie

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft de website clarks.eu (https://www.clarks.eu llewsletter) voor zover hierop staat: “Schrijf u in op onze nieuwsbrief en ontvang 15% korting te gebruiken bij uw volgende aankoop”.

 

Samenvatting van de klacht

 

Nergens wordt een voorbehoud gemaakt ten aanzien van de korting. Pas na het invullen van de kortingscode ontdekt men dat de korting alleen geldt voor producten zonder andere korting.

 

Samenvatting van het verweer

 

Adverteerder verwijst naar haar algemene voorwaarden en naar een bevestigingse-mail, waarin duidelijk staat dat de korting niet te gebruiken is in combinatie met andere aanbiedingen.

 

Het oordeel van de voorzitter
 

In de uiting wordt 15% korting beloofd indien men zich aanmeldt voor de nieuwsbrief van adverteerder. Adverteerder hanteert de uitzondering dat de korting niet van toepassing is op producten waarop al een andere aanbieding van toepassing is. Deze uitzondering blijkt niet uit de uiting. Daarin wordt in algemene zin 15% korting toegezegd “bij uw volgende aankoop”. Aldus is de gemiddelde consument onvoldoende geïnformeerd over bedoelde uitzondering. Dat deze informatie wel in de algemene voorwaarde staat, is ontoereikend. Het is niet toegestaan essentiële informatie uitsluitend in de algemene voorwaarden of in een bevestigingsbericht te vermelden. Dergelijke, belangrijk te achten informatie hoort thuis in de reclame-uiting zelf. Nu hieraan niet is voldaan, is sprake van het niet tijdig verschaffen van essentiële informatie als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de voorzitter van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht zou kunnen worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet zou hebben genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC. De voorzitter beslist daarom als volgt.

 

De beslissing van de voorzitter

 

Op grond van het voorgaande is de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC. De voorzitter beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken