De bestreden uiting
Het betreft de op 1 oktober 2022 door Omoda aan klager gezonden e-mail met als onderwerp “Vergeet je verjaardagskorting niet in te leveren”.
In de e-mail staan onder het logo van Omoda verschillende links met de tekst “Dames”, “Heren”, “Kinderen”, “Nieuw” en “Summer Sale”. Vervolgens staat onder de in grote letters weergegeven mededeling “Reminder Happybirthday” onder meer: “Is jouw kast toe aan iets nieuws? Je hebt nog een week om je verjaardagskorting van € 7,50 te besteden. Bekijk onze unieke handpicked collectie en verwen jezelf met een mooi item.” Onder de button “Shop nu met jouw kortingscode” worden een aantal voorwaarden opgesomd. Onder in de e-mail staan onder de mededeling “Ontdek de collectie” buttons met de tekst “Dames”, “Heren” en “Kinderen” en, bij de afbeelding van spelende kinderen, de tekst: “Nieuw bij Omoda: kinderkleding!” Tevens bevat de uiting de mogelijkheid “Download de Omoda-app”.
Samenvatting van de klacht, inclusief de repliek en de nadere informatie
Volgens klager is sprake van strijd met verschillende artikelen van de Code reclame via e-mail (Code e-mail).
In de eerste plaats betreft het artikel 1.3 sub a, omdat er geen toestemming is gegeven voor reclame via e-mail. Klager stelt bij Omoda een klantaccount te hebben aangemaakt om bijvoorbeeld de bestelhistorie en facturen te kunnen inzien. Klager acht het hoogst ongebruikelijk dat aan het aanmaken van een regulier klantaccount de ontvangst van een (verplichte) nieuwsbrief op zijn verjaardag is gekoppeld. In het registratieproces heeft hij daarover ook geen mededelingen gezien. De verjaardags-e-mail bevat reclame. Klager heeft geen toestemming gegeven voor toezending van reclame per e-mail. Bovendien heeft Omoda bij het verkrijgen van klagers e-mailadres in het kader van een verkoop geen recht van verzet aangeboden. Ter onderbouwing van dit laatste legt klager schermafdrukken over van het registratieproces bij Omoda.
Verder acht klager de uiting in strijd met artikel 2.2 Code e-mail, omdat daarin niet (een directe link naar) alle vereiste contactgegevens van adverteerder zijn vermeld, en met artikel 5.1 Code e-mail, omdat in de uiting geen afmeldmogelijkheid is opgenomen.
Samenvatting van het verweer, inclusief de dupliek
Aan members van Club Omoda wordt voor hun verjaardag een kortingscode van € 7,50 beloofd. De klantenservice kreeg regelmatig vragen van klanten over het niet ontvangen van de kortingscode. Omoda heeft toen juridisch advies ingewonnen, waaruit bleek dat aan clubmembers zonder een aanvullende opt-in een e-mail mag worden toegezonden waarin de verjaardagskorting wordt aangeboden. Deze e-mail – mits deze is beperkt tot het aanbieden van de verjaardagskorting – is dan onderdeel van het Club Omoda-membership en zo als het ware onderdeel van het uitvoeren van een overeenkomst. In de bestreden e-mail is geen commerciële content opgenomen, zoals Omoda dit toepast in alle geautomatiseerde e-mails voor niet-opt-ins van haar nieuwsbrief. De e-mail is in feite een servicemail.
Naar aanleiding van de klacht van klager geeft Omoda inmiddels in de verjaardagsmail meer expliciet de mogelijkheid tot afmelden weer met de mededeling: “Je ontvangt deze e-mail omdat je een account hebt voor Club Omoda. Wil je deze e-mail liever niet ontvangen? Neem dan contact op met onze klantenservice [link].” Ook wordt op de plaats waar het e-mailadres in Club Omoda wordt ingevuld informatie toegevoegd over het versturen van de servicemail op de verjaardag.
De mondelinge behandeling
Omoda licht toe, mede aan de hand van een overgelegde pleitnota, dat bij haar bestellingen kunnen worden geplaatst als ‘gast’, zonder het aanmaken van een account. Kiest de klant ervoor wel een account aan te maken, dan wordt hij of zij automatisch Club Omoda member. Het invullen van het veld ‘geboortedatum’ in het aangemaakte account is optioneel. Bij dit veld staat de mededeling dat de geboortedatum wordt gebruikt voor het versturen van een e-mail waarin op de verjaardag € 7,50 korting wordt aangeboden. Hiermee wordt deze e-mail onderdeel van de uitvoering van de overeenkomst en is sprake van een servicebericht, waarvoor geen aanvullende toestemming van de klant nodig is. De bestreden e-mail is ook bedoeld als service naar de klant. Omoda stelt ter zitting dat deze e-mail door de daarin opgenomen hyperlinks en buttons weliswaar neigt naar reclame, maar dat de e-mail door de opt-in via het invullen van de geboortedatum in ieder geval geen ongevraagd commercieel bericht betreft. Omoda verklaart desgevraagd dat klager geen opt-in heeft gegeven voor het toezenden van nieuwsbrieven en reclame. Ten slotte stelt Omoda dat naar aanleiding van de klacht wordt onderzocht hoe de kortingsmail meer in lijn met de wet kan worden gebracht, bijvoorbeeld door het verder verduidelijken van de informatie bij het opgeven van de geboortedatum en het weren van andere uitingen uit de kortingsmail.
Het oordeel van de Commissie
1. De klacht stelt aan de orde of het aan klager toezenden van de betreffende e-mail en de inhoud daarvan in strijd zijn met de Code e-mail. Deze code is krachtens artikel 1.1 van toepassing op het toezenden van ongevraagde reclame via e-mail. Omoda stelt primair, zo begrijpt de Commissie, dat sprake is van een servicemail ter uitvoering van een overeenkomst en subsidiair dat, zo de e-mail al reclame bevat, deze reclame niet ongevraagd is toegezonden. De Commissie overweegt als volgt.
2. Niet is weersproken dat klager klant is van Omoda. Of klager daadwerkelijk member van Club Omoda is geworden en in zijn account zijn geboortedatum heeft opgegeven, kan hier in het midden blijven. Het invullen van de geboortedatum in het klantenaccount kan, mits daarover voldoende duidelijke informatie wordt verstrekt, als toestemming worden beschouwd voor het toezenden van een e-mail waarin de verjaardagskorting van € 7,50 wordt aangeboden. De bestreden e-mail gaat echter verder dan een enkele feitelijke herinnering aan de verjaardagskorting. De e-mail bevat onmiskenbaar reclame voor de diensten en producten van Omoda, nu daarin hyperlinks en buttons naar de collectie van Omoda zijn opgenomen, op wervende wijze wordt meegedeeld “Nieuw bij Omoda: kinderkleding!” en de mogelijkheid wordt geboden om de Omoda-app te downloaden. De bestreden e-mail is daarom niet (alleen) een servicemail ter uitvoering van een overeenkomst, maar via e-mail toegezonden reclame. Gelet hierop is de Code e-mail daarop van toepassing, waaronder de artikelen 1.3 sub a, 2.2. en 5.1 waarop klager zich beroept.
3. Krachtens artikel 1.3 sub a Code e-mail is reclame via e-mail in beginsel toegestaan als de geadresseerde daarvoor door middel van een actieve handeling vooraf toestemming heeft verleend dan wel er -kort samengevat- sprake is van een klantrelatie. Van een vooraf uitdrukkelijk en actief gegeven toestemming is in de onderhavige zaak niet gebleken. Zoals hiervoor is overwogen kan het invullen van een geboortedatum in het klantaccount niet als een opt-in voor het toezenden van reclame worden aangemerkt en is voorts erkend dat klager geen uitdrukkelijke toestemming heeft gegeven voor het toezenden van nieuwsbrieven en reclame. In geval van een klantrelatie mag een afzender op grond van artikel 1.3 sub a Code e-mail, in verbinding met artikel 11.7 lid 4 Telecommunicatiewet waarmee de regeling in de Code e-mail samenhangt, aan de klant reclame via e-mail toezenden onder de voorwaarde dat de klant op het ogenblik dat zijn e-mailadres werd verzameld duidelijk en uitdrukkelijk de gelegenheid heeft gehad om zich kosteloos en op gemakkelijke wijze hiervoor af te melden, en van die mogelijkheid geen gebruik is gemaakt. Klager heeft gemotiveerd gesteld dat hem bij het aanmaken van zijn account geen mogelijkheid tot het afmelden voor reclame via e-mail is geboden. Door Omoda is dit niet weersproken. Het voorgaande betekent dat niet is voldaan aan de vereisten waaronder reclame via e-mail mag worden toegezonden. Door het toezenden van de e-mail aan klager heeft Omoda in strijd met artikel 1.3 sub a Code e-mail gehandeld.
4. Artikel 2.2 Code e-mail, waarop klager zich verder beroept, is bedoeld om voor de ontvanger van de reclame via e-mail een rechtstreekse en effectieve communicatie met de afzender mogelijk te maken. Daartoe dienen in de reclame via e-mail duidelijk “naam, adres en contactgegevens” van de afzender te worden genoemd. Zoals eerder door (de voorzitter van) de Commissie en het College van Beroep is geoordeeld, moet het begrip ‘contactgegevens’ zo worden uitgelegd dat het, naast de naam en het adres, gaat om het telefoonnummer van de afzender (vgl. dossiers 2016/00654 en 2022/00035). In de bestreden e-mail zijn de adresgegevens van Omoda opgenomen, maar niet een telefoonnummer waarop zij rechtstreeks te bereiken is. Dit betekent dat sprake is van schending van artikel 2.2 Code e-mail.
5. Tot slot maakt klager bezwaar tegen de ontvangen reclame via e-mail omdat daarin geen afmeldmogelijkheid is opgenomen. Ook dit onderdeel van de klacht slaagt. Op grond van artikel 5.1 Code e-mail moet een afzender ervoor zorgdragen dat de geadresseerde zich in iedere uiting kosteloos en eenvoudig op elektronische wijze kan afmelden voor het gebruik van zijn e-mailadres voor reclame via e-mail. Nu een dergelijke afmeldmogelijkheid ontbreekt, is niet voldaan aan de eisen van artikel 5.1 Code e-mail.
6. Op grond van het voorgaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie is van oordeel dat verweerder heeft gehandeld in strijd met de artikelen 1.3 sub a, 2.2 en 5.1 Code e-mail. Zij beveelt verweerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.