De bestreden reclame-uiting
Het betreft een uiting op de website van Body & Fit, voor zover daarop staat:
“20 korting op alles ? Verzilver code: READY
+ Gratis verzending & cadeau vanaf €40”
“READY. SET. GO.
20 % KORTING OP ALLES
Haal alles wat je nodig hebt om jezelf in te stellen voor succes.
Gebruik code: READY
SHOP NU”
De klacht
Op de banner en de tekst op de website staat dat men met de kortingscode “READY” 20% korting op alles krijgt. Bij het afrekenen is echter gebleken dat deze korting niet op alle producten van toepassing is en bij het doen van navraag blijkt dat er aanvullende voorwaarden zijn. Naar deze aanvullende voorwaarden wordt volgens klager in de uiting niet verwezen.
Het verweer
Adverteerder tracht de actievoorwaarden altijd zo helder en duidelijk mogelijk te verwoorden. Op een speciale pagina van de website van adverteerder staan de actievoorwaarden. Ten tijde van de bewuste actie stonden de volgende actievoorwaarden op deze speciale pagina op de website:
“READY. SET. GO.
20 % korting op ALLES!* ? Gebruik de code: READY
+Gratis verzending vanaf €35,-
+Gratis cadeau vanaf €40,-
De actie is geldig van 11 t/m 12 maart 2020.
*Niet geldig in combinatie met andere lopende acties, bundels, cadeaukaarten en boeken.”
Adverteerder heeft de klacht intern besproken en hij doet zijn best om verwarring in de toekomst te voorkomen.
Het oordeel van de voorzitter
Door de absolute mededeling “20% korting op alles” zal de gemiddelde consument verwachten dat de kortingsactie op alle producten van toepassing is. Dit is in werkelijkheid niet het geval: bepaalde producten zijn van de actie uitgezonderd.
Het feit dat er uitzonderingen op de actie zijn is essentiële informatie die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit over een transactie te kunnen nemen. Het informeren van de consument over de aanvullende actievoorwaarden op een speciale actiepagina op de website is niet voldoende. De consument moet in de reclame-uiting zelf duidelijk op deze informatie gewezen worden. Gelet op het voorgaande is sprake van het ontbreken van essentiële informatie als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c van de NRC. Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC. Daarom wordt als volgt beslist.
De beslissing
De voorzitter acht de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.