a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Reizen en toerisme

Dossiernr:

2010/00338

Datum:

07-07-2010

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Reizen en toerisme

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uitingen

 

Het betreft:

a.

Een e-mail van 21 december 2009, 20.57 uur van WTC aan klager betreffende een korting van € 100,- op een vliegtuigboeking, met als actiecode: WTCPT10472.

b.

Een e-mail van 21 december 2009, 17.22 uur van WTC aan klager betreffende een korting van € 20,- op een vliegtuigboeking, met als actiecode: WTCNL20745.   

Onderaan beide uitingen staat als één van de voorwaarden:

“De korting wordt berekend in stap 3 van het boekingsproces”.

De uitingen zijn als bijlagen 1 respectievelijk 2 in kopie aan deze uitspraak gehecht.

 

De klacht

 

Toen klager op 8 april 2010 wilde boeken, werd de kortingscode niet herkend bij de afrekening. Klager heeft direct per e-mail aan WTC meegedeeld dat de kortingscode in stap 3 van het boekingsproces niet werkte. Uit de reactie van WTC bleek dat de kortingscode nooit automatisch kon worden verwerkt. Terwijl WTC de afzender is, diende klager het e-mailadres van de gever van de kortingscode op te geven.

 

Er is sprake van misleiding. Terwijl nadrukkelijk is vermeld dat de korting automatisch wordt verwerkt, blijkt dat laatste niet te gebeuren. 

 

Het verweer

 

Er is verwarring ontstaan over de hoogte van de aan klager te geven korting. Blijkens het mailsysteem van WTC had klager recht op een korting van € 20,-. Deze had hij gewonnen met het e-mailadres bejawo@alice.nl door middel van het krassen van een korting. WTC wist op dat moment niet dat klager tevens een tell a friend mail had ontvangen, die recht zou geven op een korting van € 100,-.

 

Anders dan klager stelt, verwerkt WTC de kortingcodes wel degelijk automatisch tijdens het boekingsproces. Het is alleen technisch niet mogelijk om de korting van € 100,- automatisch te verwerken.

Deze korting van € 100,- wordt wel verstrekt. Als blijkt dat men hier recht op heeft, wordt deze korting achteraf in mindering gebracht op de boeking of direct handmatig verwerkt in het systeem van WTC.

Indien klager kan aantonen dat hij recht heeft op € 100,- korting, zal WTC alsnog eenmalig een korting van € 100,- aanbieden op een online vliegbestemming.

 

De repliek    

 

Begin januari 2010, begin april 2010 en op 12 mei 2010 werkte klagers code voor € 20,- korting niet. Diverse kennissen van klager hadden hetzelfde probleem met hun kortingscode.   

De actiecode voor de korting van € 100,- blijkt niet automatisch te kunnen worden verwerkt.

 

De dupliek

 

Klagers code voor € 20,- korting werkt wel degelijk, zo blijkt uit de bij de dupliek overgelegde screenshots. WTC kan dit ook in de gevallen van vele andere klanten aantonen.

Wat betreft de korting van € 100,- heeft WTC klager meermalen geholpen teneinde na te gaan of hij recht had op die korting. Aan de desbetreffende controleprocedure heeft klager niet verder meegewerkt.  

 

Het oordeel van de Commissie

 

Met betrekking tot de verschillende uitingen overweegt de Commissie het volgende. 

 

Ad a.

Door de mededelingen “U krijgt € 100,- korting op een vliegticketboeking bij World Ticket Center. Uw actiecode is: WTCPT10472” en “De korting wordt berekend in stap 3 van het boekingsproces” wordt de indruk gewekt dat de ontvanger van de e-mail tijdens het boekingsproces, en wel in stap 3, kan bewerkstelligen dat € 100,- in mindering wordt gebracht op de prijs van het vliegticket.

Die indruk is naar het oordeel van de Commissie onjuist, nu -blijkens het verweer en de dupliek- het technisch niet mogelijk is om de korting van € 100,- automatisch te verwerken en volgens WTC door middel van een controleprocedure diende te worden nagegaan of klager recht had op een korting van € 100,-.

Gelet hierop gaat de reclame gepaard met onjuiste informatie als bedoeld in artikel 8.2 aanhef van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

Ad b.

In uiting b staat uitdrukkelijk: “Met bijbehorende actie code wordt de korting automatisch verwerkt op de website van World Ticket Center”.

WTC heeft niet, althans niet voldoende weersproken dat de aan klager verstrekte code voor een korting van € 20,- begin januari 2010, begin april 2010 en op 12 mei 2010 niet automatisch werd verwerkt en dat diverse kennissen van klager hetzelfde probleem met hun kortingscode hebben ondervonden.

WTC stelt dat de kortingscodes wel degelijk automatisch tijdens het boekingsproces worden verwerkt en heeft screenshots overgelegd waarop, op basis van klagers actiecode WTCNL20745, sprake is van een korting van -kennelijk- twee maal € 10,- (bij een reis voor 2 personen).

Adverteerder heeft de Commissie niet duidelijk gemaakt waarom klager en diens kennissen er niet in zijn geslaagd de code automatisch te doen verwerken. Wat dit betreft is niet gebleken dat er sprake is van een incident en is de Commissie van oordeel dat adverteerder niet heeft aangetoond dat de mededeling “wordt de korting automatisch verwerkt” in het algemeen juist is.

Gelet op het bovenstaande gaat de reclame gepaard met onjuiste informatie als bedoeld in artikel 8.2 aanhef NRC. Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

De beslissing

 

Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uitingen in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken