De bestreden reclame-uiting
Het betreft een uiting op https://www.roompot.nl/aanbiedingen/vakantiecheque/vakantiepark/.
Daarin staat onder het kopje “VAKANTIECHEQUE 2018”:
“Geniet in 2018 extra voordelig van een welverdiende vakantie met het hele gezin. Boek nu en ontvang:
€ 50,- KORTING
Op een boeking gemaakt tot minimaal 6 weken voor aankomst.
€ 25,- KORTING
Op een boeking gemaakt tussen 6 en 3 weken voor aankomst.
De actie is uitsluitend te boeken via deze actiepagina en is geldig voor alle aankomsten t/m 17 december 2018, ook in de vakantieperiodes. Vul tijdens het boeken uw vouchercode in. De korting wordt dan automatisch verwerkt.
Deze actie is te boeken tot 1 juni 2018”.
De klacht
De klacht wordt als volgt samengevat.
Gesuggereerd wordt dat klager een Roompot verblijf met korting kan boeken. In het boekingsproces wordt echter om een voucher gevraagd, terwijl klager die niet heeft. Uit telefonische navraag bleek dat klager de korting niet krijgt, omdat alleen mensen met een kortingsbon in hun kerstpakket van 2017 hiervoor in aanmerking komen. Dit wordt op de site niet vermeld.
Klager vindt de reclame misleidend.
Reactie van adverteerder bij e-mail van 18 mei 2018
Via een aantal leveranciers van kerstpakketten verspreidt adverteerder een kortingsvoucher, zoals adverteerder die (in dit geval zonder code) bij haar reactie overlegt. Deze kortingvouchers hebben een unieke codering, waarmee de ontvanger een korting kan krijgen op zijn verblijf. Het verzilveren van deze code kan via de landingspagina www.roompot.nl/cheque2018, de pagina waarnaar klager verwijst. Deze pagina is specifiek gemaakt voor gasten die een voucher in hun bezit hebben.
Als klager over een dergelijke cheque beschikt, kan hij door middel van de unieke vouchercode met korting boeken.
Reactie van klager bij e-mail van 17 juni 2018
Klagers reactie wordt als volgt samengevat.
Bij het openen van de eerder door klager toegestuurde url wordt in het geheel niet gesproken over het opgeven van een kortingscode.
E-mail van 21 juni 2018 van het secretariaat van SRC aan klager
Het secretariaat heeft het volgende aan klager voorgelegd:
“De Commissie wordt graag geïnformeerd over de wijze waarop u op de url van Roompot terecht bent gekomen, nu de adverteerder ervan uitgaat dat dit alleen voor voucher-houders toegankelijk is”.
Reactie van klager bij e-mail van 29 juni 2018
Klager heeft meegedeeld:
“De url waarop ik op de roompot site kwam is (zoals op 14 mei ook aan u gemaild) is:
https://www.roompot.nl/aanbiedingen/vakantiecheque/vakantiepark/”.
Verder heeft klager opgemerkt dat hij heeft geconstateerd dat de url inmiddels op “not available” staat.
E-mail van 12 juli 2018 van het secretariaat van SRC aan adverteerder
Aan adverteerder zijn de volgende vragen gesteld:
“1.
De Commissie verneemt graag van u of er destijds op uw website werd vermeld dat de kortingsvoucher alleen bestemd was voor een geselecteerd aantal personen. lndien dat het geval is ontvangen wij graag een printscreen van de pagina waarop dit wordt vermeld.
2.
De Commissie zou graag beantwoord willen zien hoe het voor (naam klager) mogelijk is geweest om op de betreffende pagina te belanden c.q. de url te bereiken”.
Reactie van adverteerder bij e-mail van 8 augustus 2018
Adverteerder heeft bovenbedoelde vragen -samengevat- als volgt beantwoord.
Ad 1.
De pagina waarnaar klager verwijst kon tot 1 juni 2018 worden benaderd via w.roompot.nl/cheque2018. Deze url stond, zoals te zien “in de bijlage”, op de fysieke cheque die een geselecteerd aantal mensen eind december in hun kerstpakket aantrof. Achter deze zogeheten ‘redirect’ hing de landingspagina waarnaar klager verwijst: https.//www.roompot.nl/aanbiedingen/vakantiecheque/vakantiepark. Deze landingspagina was dus uitsluitend bedoeld voor de verzilvering van de cheque.
Voor diegene die een fysieke cheque met unieke vouchercode in bezit heeft, zijn de tekst en context op deze pagina volledig duidelijk. Gesteld wordt:
“De actie is uitsluitend te boeken via deze actiepagina en is geldig voor alle aankomsten t/m 17 december 2018, ook in de vakantieperiodes. Vul tijdens het boeken uw vouchercode in. De korting wordt dan automatisch verwerkt”. Aldus wordt duidelijk weergegeven dat de korting te verzilveren is met een vouchercode.
Ad 2.
Omdat de onderhavige kortingsactie een doelgroepgerichte actie was en slechts bedoeld was voor een geselecteerde groep (namelijk personen in het bezit van een fysieke cheque) was het voor adverteerder niet helder hoe klager op de landingspagina is gekomen.
Het geval wil dat externe partijen/sites zoals kortingscode.nl en parkaanbiedingen.nl diverse aanbiedingen en kortingscodes van meerdere vakantieaanbieders publiceren. Deze zogenaamde ‘affiliates’ proberen mee te liften op lopende acties en hiermee een bemiddelingspercentage op te strijken, aldus adverteerder. Het is niet de bedoeling dat dergelijke aanbieders deze acties publiceren. Dit kan echter nooit voorkomen worden. Bovendien is er een levendige handel op de particuliere markt in kortingscheques als de onderhavige. Het is zeer wel mogelijk dat klager op één van deze manieren op genoemde landingspagina is gekomen.
Adverteerder benadrukt dat het niet haar bedoelding is om misleidende reclame te verspreiden.
Het oordeel van de Commissie
Daargelaten de vraag hoe het mogelijk is geweest dat klager kennis heeft kunnen nemen van de bestreden uiting – klager heeft op de desbetreffende vraag van het secretariaat van SRC geen duidelijk antwoord gegeven en adverteerder heeft verschillende mogelijkheden genoemd – oordeelt de Commissie als volgt over de uiting.
In de tekst hiervan wordt onder het kopje “VAKANTIECHEQUE 2018” gesproken over een korting van € 50,- of € 25,- op een boeking, waarbij men tijdens de boeking “uw vouchercode” dient in te vullen. De gemiddelde consument zal uit deze tekst begrijpen dat men in het bezit dient te zijn van een dergelijke vouchercode, om de korting te kunnen krijgen. Beschikt men niet over deze code, dan zal men niet voor de korting in aanmerking komen.
Adverteerder heeft voldoende aannemelijk gemaakt dat een geselecteerd aantal mensen de bewuste vakantiecheque met code eind december in hun kerstpakket heeft aangetroffen, en dat deze doelgroep de korting via de vouchercode kon verzilveren.
Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.