De bestreden reclame-uiting
Het betreft een uiting op www.wijnvoordeel.nl. Daarin staat onder het kopje “Vroege vogel korting” onder meer:
“1 + 1 CADEAU (….)
*Korting wordt verrekend met 50% kassakorting. ¦ De kortingscode in deze e-mail is niet inwisselbaar i.c.m. andere kortingscode en niet geldig op aanbiedingen/restanten/cadeaus /koffie en delicatessen.”
De klacht
De klacht wordt als volgt samengevat.
De uiting is in strijd met artikel 20 lid 1 van de Reclame Code voor Alcoholhoudende Dranken (RVA), omdat het begrip cadeau wordt gebruikt.
Het verweer
Het verweer wordt als volgt samengevat.
De klacht is ongegrond, omdat er maximaal 50% korting wordt gegeven.
Het oordeel van de Commissie
In bestreden uiting, waarin reclame wordt gemaakt voor -naar de Commissie aanneemt- alcoholhoudende wijn, wordt het woord “cadeau” gebruikt. Volgens de toelichting bij artikel 20 RVA is het niet toegestaan om synoniemen van “gratis”, zoals bijvoorbeeld “cadeau” te gebruiken.
Gelet op het bovenstaande is de uiting in strijd met artikel 20 lid 1 RvA en wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met artikel 20 lid 1 RVA. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.