De bestreden reclame-uiting
Het betreft een mailing van Stella Sushi. Daarin staat onder meer:
“Beste klant,
U heeft al een tijdje niet meer bij ons besteld. We missen u en hopen dat alles naar wens is geweest. We zijn u graag weer van dienst en daarom sturen we u deze kortingscode voor Gratis producten: Zalm nigiri, Garnaal nigiri, Krab nigiri, Tofu nigiri, Omelet nigiri, Tonijn nigiri, Geflambeerde zalm nigiri, Paling nigiri, Zalm temaki, California temaki, Zeewier temaki, Tonijn temaki, Komkommer maki, Avocado maki, Omelet maki, Krab maki, Japanse radijs maki, Zalm maki, Tonijn maki, California maki, Tonijn & avocado maki, Zalm & avocado maki, Zalm & roomkaas maki, Mini loempia’s, Kipnuggets, Fanta, Ice Tea Sparkling, Ice Tea Green!
Kortingscode: *******
Geldig t/m: 13-05-2022
De kortingscode is te gebruiken op onze app of website www.stellasushi.nl.
Eet smakelijk!”
De samenvatting van de klacht
In de mailing staat: “We zijn u graag weer van dienst en daarom sturen we u deze kortingscode voor gratis producten”, gevolgd door een lange lijst met de verschillende producten. De code kan echter maar voor één product gebruikt worden. Klager vindt de uiting misleidend omdat er wordt geadverteerd met een grote opsomming van verschillende producten en er niet bij staat dat de code slechts voor één product gebruikt kan worden.
De samenvatting van de reactie van adverteerder
Volgens adverteerder is de strekking van de uiting duidelijk dat er één product gratis gegeven wordt. Niettemin heeft adverteerder haar websitebeheerder opdracht gegeven om de mailing zo aan te passen dat voor de opsomming van producten de woorden “U kunt kiezen uit” worden ingevoegd.
Het oordeel van de voorzitter
De klacht luidt dat in de bestreden uiting niet duidelijk wordt gemaakt dat de verstrekte kortingscode slechts voor één product uit de lijst van producten kan worden gebruikt. Deze klacht treft doel. In de uiting wordt gesproken over een “kortingscode voor Gratis producten”, hetgeen door de meervoudsvorm veronderstelt dat men meer dan één gratis product kan kiezen. In werkelijkheid geldt de code slechts voor één product. Nu dit laatste niet uit de uiting blijkt, is sprake van het op onduidelijke wijze verstrekken van essentiële informatie als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de voorzitter van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht zou kunnen worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet zou hebben genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC. De voorzitter zal tot slot, nu adverteerder heeft meegedeeld dat zij de uiting zal verduidelijken, gebruik maken van de bevoegdheid als bedoeld in artikel 12 lid 5 van het Reglement van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep, zodat een aanbeveling achterwege blijft en volstaan wordt met te oordelen als volgt.
De beslissing van de voorzitter
Op grond van het voorgaande acht de voorzitter de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC.