De bestreden uiting
Het betreft een aan klager verzonden e-mail van 23 september 2022 van afzender Domino’s, waarbij in de onderwerpregel staat:
“Bijna! Een GRATIS…”, gevolgd door een ‘emoji’ van een pizzapunt.
De klacht
Klager maakt bezwaar tegen de ontvangst van e-mail van afzender, omdat hij al vaker heeft aangegeven dat hij geen e-mail wenst te ontvangen (ook door middel van zijn instellingen). In de bestreden uiting zet afzender klager aan tot de aankoop van een pizza. In de bestreden e-mail staat onder meer: “Zorg dat je bij je volgende bestelling bent aangemeld op je Domino’s account en profiteer van de onderstaande korting: 10% korting op je bestelling!”. Afzender beroept zich volgens klager op de algemene voorwaarden van het spaarprogramma. De gegevens van klager zijn inmiddels uit het bestand verwijderd. Klager heeft een afbeelding overgelegd van zijn aanmelding bij “Domino’s Punten Sparen”.
Het verweer
Op 21 maart 2021 heeft klager zich aangemeld voor “Domino’s Punten Sparen”. Bij deze aanmelding is klager akkoord gegaan met de algemene voorwaarden van het ‘Domino’s Loyaliteitsprogramma’, welke terug zijn te vinden op de website van afzender.
De e-mail die klager heeft ontvangen is primair bedoeld als aankondiging van het verlopen van de gespaarde punten. Deze punten verlopen na het aflopen van een kalenderjaar. Door het toevoegen van een kortingscode van 10% op een volgende bestelling en door de titel van de e-mail kan de uiting worden aangemerkt als ‘Reclame via e-mail’ zoals genoemd in artikel 1.2 sub a van de Code Reclame via E-mail 2012. Intern was onduidelijkheid over de definitie van ‘reclame’ en afzender heeft de betreffende afdeling hierover uitleg gegeven. Inmiddels is de e-mail die afzender verstuurd om deelnemers aan het loyaliteitsprogramma te informeren over het verlopen van gespaarde punten aangepast. De titel is aangepast naar “Je pizzapunten verlopen bijna” en de kortingscode alsmede de knop om te bestellen zijn verwijderd. Afzender heeft de klacht ter harte genomen en klager inmiddels ook geïnformeerd over de doorgevoerde wijziging.
Het oordeel van de voorzitter
De klacht is gericht tegen een e-mail met de onderwerpregel: ““Bijna! Een GRATIS…”, gevolgd door een ‘emoji’ van een pizzapunt. De voorzitter vat de klacht aldus op dat klager de bestreden uiting in strijd acht met de Code Reclame via E-mail (Code e-mail). De bestreden e-mail heeft als doel het verlopen van de spaarpunten van klager kenbaar te maken, maar bevat daarbij ook een kortingscode voor een volgende bestelling alsmede een knop met de tekst: “Bestel nu”. Hierdoor voldoet de bestreden uiting aan de definitie van reclame zoals bedoeld in artikel 1.2 Code e-mail en zal aan deze code worden getoetst. De voorzitter overweegt als volgt.
Op grond van artikel 1.3a van de Code e-mail is het in beginsel toegestaan reclame via e-mail te sturen als de geadresseerde door middel van een actieve handeling vooraf toestemming heeft verleend, dan wel het e-mailadres is verkregen in het kader van verkoop aan geadresseerde en wordt gebruikt voor het aanbieden van eigen gelijksoortige producten of diensten, zolang er geen gebruik is gemaakt van het recht van verzet. Klager heeft een account bij afzender aangemaakt voor het spaarprogramma: “Domino’s Punten Sparen”. Uit de klacht van klager blijkt dat klager voor zover het “nieuwsbrieven en updates & aanbiedingen omtrent het loyalty programma van Dominos” betreft, expliciet geen toestemming heeft gegeven (zogenoemde opt-out). Dit is door afzender ook niet betwist. Nu niet ter discussie staat dat klager de bestreden e-mail van afzender toch heeft ontvangen, stelt de voorzitter vast dat afzender heeft gehandeld in strijd met artikel 1.3.a Code e-mail. De klacht wordt toegewezen.
Nu adverteerder de fout heeft erkend en zij heeft toegezegd wijzigingen door te voeren, zal de voorzitter gebruik maken van de bevoegdheid als bedoeld in artikel 12 lid 5 van het Reglement van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep, zodat een aanbeveling achterwege blijft en volstaan wordt met te oordelen als volgt.
De beslissing
Op grond van het voorgaande acht de voorzitter de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 1.3a Code e-mail.