Omschrijving:Het betreft de inhoud van het naar klagers zeggen op 27 augustus 2007, doch blijkens adverteerders voice-log en transscript op 24 augustus 2007, door Pretium Telecom BV met klager gevoerde telemarketinggesprek ter aanprijzing van adverteerders Pretium Basis abonnement. |
De klacht In dit telemarketinggesprek werd meegedeeld dat KPN een leuke aanbieding had. Op de vraag of dit echt een aanbod van KPN was, werd bevestigend beantwoord. Vervolgens werden klagers gegevens gecontroleerd. Tot haar grote verbazing ontving zij de volgende dag een brief van Pretium Telecom. In de papieren stond dat men bij vragen of als zij niet met adverteerder verder wilde, telefonisch kon reageren. Klager heeft dit nummer herhaaldelijk gedraaid, maar er werd nooit opgenomen en brieven werden niet beantwoord. |
Het verweerAdverteerder heeft -kort samengevat- het volgende verweer gevoerd. |
|
Mondelinge behandeling Mr. Zwier lichtte het standpunt van adverteerder nader toe en legde pleitaantekeningen over.
|
Het oordeel van de Commissie De klacht betreft zowel het namens adverteerder gevoerde telemarketinggesprek als de nadien, in vervolg op dit gesprek, aan klager gestuurde welkomstbrief. Op 24 dan wel 27 augustus 2007 is klager telefonisch benaderd door adverteerder met het aanbod om voortaan met Pretium Telecom te gaan bellen. Blijkens het script, aan de hand waarvan het inleidende gedeelte van dit gesprek is gevoerd en waarvan de tekst door adverteerder is overgelegd en daarna niet door klager is bestreden, wordt het aanbod dat daarin wordt gedaan, vergeleken met “het vergelijkbare abonnement bij KPN”. Voorts wordt gezegd dat een Pretium Basis abonnement “slechts € 16,45 per maand (kost) in plaats van € 18,16 van Belbasis van KPN”. Gelet hierop wordt in het gesprek voldoende duidelijk gemaakt dat dit gesprek niet door of namens KPN wordt gevoerd maar door of namens een andere telecom-aanbieder. Klagers bezwaar terzake van de (slechte) bereikbaarheid vindt geen grondslag in het telemarketinggesprek, aangezien de bereikbaarheid daarin niet ter sprake komt. Voorts wordt, blijkens de daarvan overgelegde teksten, zowel in het inleidende deel van het telemarketinggesprek als in het afsluitend deel, waarin op het aanbod wordt ingegaan, meegedeeld dat er een bedenktijd is. |
De beslissingDe Commissie wijst de klacht af. |