Omschrijving:Het betreft een uiting van Koninklijke KPN NV op de website www.kpn.com, waarop onder andere staat: |
De klacht Klager vindt de uiting misleidend, omdat niet duidelijk wordt aangegeven dat de actie alleen geldt indien je op dat moment een andere telefonieaanbieder gebruikt die gebruik maakt van het KPN netwerk en dat er € 39,95 aansluitkosten in rekening worden gebracht indien je vanuit een ander netwerk overstapt. Ook vindt klager de uiting in strijd met artikel 5 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). |
Het verweer “Ja ik wil weer bellen met KPN” is gericht op KPN-klanten die wel een KPN-aansluiting hebben maar bellen via een andere aanbieder. Klanten die geen aansluiting bij KPN hebben, dienen deze eerst te verkrijgen, waarvoor aansluitkosten zijn vereist. Dit blijkt duidelijk uit de website waar naar “nieuwe aansluiting” wordt verwezen en uit de link “Bestel een nieuwe telefoonaansluiting”. Klager had geen reden om aan te nemen dat hij zonder aansluiting van KPN een Belvrij abonnement voor de geadverteerde prijzen kon afnemen, zonder daarvoor aansluitkosten te betalen. Desondanks zal adverteerder de website terzake aanpassen. |
De repliek Uit de websitepagina’s waarnaar adverteerder in het verweer verwijst, blijkt niet dat aansluitkosten verschuldigd zijn indien men terug gaat naar het KPN-netwerk en hoeveel dit bedraagt. |
Het oordeel van de Commissie |
De beslissingOp grond van het voorgaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. |
Regeling: artikel 7 NRC |