Omschrijving:KPN heeft op haar website reclame gemaakt voor mobiele telefoons, onder meer voor het toestel HTC S710. Dit is een zogenaamde smart phone waarmee men zowel kan bellen als internetten. Op de overzichtspagina waar onder meer deze telefoon is afgebeeld, staat bij de afbeelding van deze telefoon vermeld: Naast de telefoon staat de volgende tekst afgedrukt: Door op een link te klikken kan meer informatie over het product worden opgevraagd. Ook dan krijgt men de telefoon in beeld met daarover geprint de tekst “Incl. Eindeloos online”. In het tabblad Extra’s staat onder meer de volgende tekst vermeld: |
De klacht De advertentie is misleidend, omdat deze de indruk wekt dat men gratis Hi Eindeloos Online krijgt bij een Hi abonnement voor de hiervoor bedoelde smart phone. In werkelijkheid moet men echter € 9.95 per maand betalen voor deze dienst. |
Het verweer De advertentie is volstrekt helder. Er staat nergens dat gratis een abonnement op Hi Eindeloos Online wordt aangeboden. In de advertentie staan de tarieven voor het abonnement en de eventuele kortingen daarop juist duidelijk vermeld. |
Het oordeel van de Commissie Ook door op de link naar het desbetreffende toestel te klikken, wordt niet ondubbelzinnig duidelijk dat bijkomende kosten zijn verbonden aan het gebruik van Hi Eindeloos Online. Dit is het gevolg van de nadruk die wordt gelegd op de woorden “Incl. Eindeloos online” die deels over de telefoon zijn afgedrukt, in combinatie met de in het tabblad vermelde woorden “Inclusief Hi Eindeloos Online voor €9,95 per maand.” Deze opzet wekt de indruk dat het een bijzondere aanbieding betreft en dat genoemd bedrag reeds is inbegrepen in de prijs van het toestel respectievelijk het telefoonabonnement. Slechts uit de in het tabblad Extra’s genoemde kortingspercentages volgt dat afzonderlijk voor de dienst Hi Eindeloos Online moet worden betaald. Gelet op het voorgaande acht de Commissie de uiting misleidend in de zin van artikel 8.2 NRC. Meer specifiek is geen duidelijke of ondubbelzinnige informatie verstrekt over de prijs van het product als bedoeld in sub d van dat artikel. Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument door de uiting ertoe gebracht zou kunnen worden een besluit te nemen aangaande de transactie, dat hij anders niet zou hebben genomen. Om die reden is de uiting misleidend en oneerlijk in de zin van artikel 7 van de NRC (nieuw). |
De beslissingOp grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code (nieuw). Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. |
Regeling: artikel 7 NRC |