a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2008/08.0227

Datum:

19-06-2008

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft een banner van KPN op internet (www.marktplaats.nl). Aangeboden wordt een gratis telefoon met “50% korting op je Hi Abonnement”. Op de website van Hi wordt het abonnement aangeboden als “Hi €20 2 jaar € 10,00 p/maand”.

De klacht

Adverteerder maakt reclame voor een abonnement voor de duur van twee jaar voor € 10,– per maand. Op het moment dat men dit pakket wil bestellen blijkt dat dit tarief slechts zes maanden geldt en dat de overige 18 maanden een tarief van € 20,– per maand is verschuldigd.

Het verweer

De ruimte in de banner is dusdanig beperkt, dat niet alle voorwaarden in de banner kun­nen worden opgenomen. Hieraan wordt tegemoetgekomen doordat de klant tijdens het bestelproces een uitgebreid overzicht van de bestelling ziet, inclusief acties en looptijden.

Het oordeel van de Commissie

Bij de beoordeling van de vraag of reclame misleidend is, moet onder meer worden gelet op de beperking van het communicatiemedium. Dit volgt uit artikel 8.1 van de Neder­land­se Reclame Code (nieuw). Adverteerder stelt in verband daarmee dat het niet mo­gelijk is om in de banner te vermelden dat de actieprijs slechts gedurende zes maanden geldt. Naar het oordeel van de Commissie moet het echter zeer wel mogelijk worden ge­acht aan de banner een dergelijke mede­de­ling toe te voegen. Hetzelfde geldt voor de aanbieding op de website van adverteerder.

Door het ont­breken van informatie over de duur van de actieprijs zijn de uitingen voor de gemiddelde consument onduidelijk ten aanzien van de prijs zoals bedoeld in artikel 8.2 onder d Nederlandse Reclame Code (nieuw). Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemid­delde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te ne­men, dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting mis­leidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC (nieuw).

De beslissing


Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code (nieuw). Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.


Regeling:

artikel 7 NRC

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken