Omschrijving:Het betreft een banner van KPN op internet (www.marktplaats.nl). Aangeboden wordt een gratis telefoon met “50% korting op je Hi Abonnement”. Op de website van Hi wordt het abonnement aangeboden als “Hi €20 2 jaar € 10,00 p/maand”. |
De klacht Adverteerder maakt reclame voor een abonnement voor de duur van twee jaar voor € 10,– per maand. Op het moment dat men dit pakket wil bestellen blijkt dat dit tarief slechts zes maanden geldt en dat de overige 18 maanden een tarief van € 20,– per maand is verschuldigd. |
Het verweer De ruimte in de banner is dusdanig beperkt, dat niet alle voorwaarden in de banner kunnen worden opgenomen. Hieraan wordt tegemoetgekomen doordat de klant tijdens het bestelproces een uitgebreid overzicht van de bestelling ziet, inclusief acties en looptijden. |
Het oordeel van de Commissie Door het ontbreken van informatie over de duur van de actieprijs zijn de uitingen voor de gemiddelde consument onduidelijk ten aanzien van de prijs zoals bedoeld in artikel 8.2 onder d Nederlandse Reclame Code (nieuw). Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC (nieuw). |
De beslissingOp grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code (nieuw). Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. |
Regeling: artikel 7 NRC |