Omschrijving:Het betreft een aan klager geadresseerde brief van KPN met als kop: “Voor hetzelfde geld belt u niet alleen in het weekend zo lang als u wilt…”. In de brief staat onder meer: “Als u nu uw contract verlengt, belt u tot eind 2009 namelijk niet alleen elk weekend gratis naar alle vaste nummers in Nederland. Maar kunt u ook elke avond zo vaak en zo lang bellen als u wilt. Zonder daar ook maar een cent meer voor te betalen dan u gewend bent! |
De klacht Adverteerder tracht op slinkse en misleidende wijze de klanten die geen contract hebben te bewegen tot het afsluiten van een contract. De reclame-uiting is in strijd met de waarheid en daardoor in strijd met de Nederlandse Reclame Code. Klager formuleert voorts de volgende deelklachten: 1. in strijd met de waarheid wordt in de brief gesproken over verlenging van een (niet bestaand) contract; 2. in strijd met de waarheid wordt in de brief gesproken over het omzetten van het BelVrij abonnement in een BelVrij Avond en Weekend abonnement; 3. er wordt in de brief gesproken over een beloning, maar daar tegenover moet men zich contractueel binden tot en met december 2009 en wordt de mogelijkheid ontnomen om tussentijds over te stappen naar een voordeliger provider; 4. klager plaatst vraagtekens bij de mededeling van adverteerder dat men niets extra hoeft te betalen; 5. klager plaatst vraagtekens bij de mededeling van adverteerder dat hoe sneller men reageert hoe langer men van het voordeel kan profiteren; 6. in de antwoordkaart wordt gesproken van een aanbod om een contract af te sluiten, terwijl in de tekst van de mailing wordt gesproken over verlenging van een contract; 7. adverteerder bevoordeelt zichzelf door klanten die om opheldering vragen € 0,10 per minuut in rekening te brengen. |
Het verweer De klacht berust op een misverstand. De klacht gaat er vanuit dat een abonnement en een contract wezenlijk andere zaken zijn. Juridisch is dit niet het geval. De deelklachten treffen alle geen doel. |
|
Het oordeel van de Commissie Blijkens de deelklachten 3, 4 en 5 plaatst klager vraagtekens bij het aanbod dat adverteerder hem in de brief doet. Ook deze deelklachten treffen geen doel. Naar het oordeel van de Commissie zijn de voorwaarden van de aanbieding duidelijk in de brief omschreven, zodat klager in staat is een goede afweging te maken bij zijn beslissing om al dan niet daarop in te gaan. Ten slotte merkt de Commissie op dat in de onderhavige brief duidelijk staat dat bij gebruik van het genoemde 0900-nummer een bedrag van € 0,10 per minuut in rekening wordt gebracht. Klager is hierover voldoende geïnformeerd, zodat deelklacht 7 eveneens ongegrond is. |
De beslissingDe Commissie wijst de klacht af. |