Omschrijving:Het betreft het op 29 april 2008 namens Pretium Telecom gevoerde telemarketinggesprek. De tekst van het script en de transcriptie van de voicelog zijn door Pretium overgelegd. |
De klacht Bij brief van 20 mei 2008 heeft adverteerder aan klager meegedeeld dat zijn abonnement voor de vaste telefoonaansluiting van KPN overgezet zal worden naar adverteerder. Klager is het daar niet mee eens. Deze brief is aan klager gestuurd naar aanleiding van een telefoongesprek, waarin degene door wie dit gesprek werd gevoerd klager de indruk gaf dat hij gebeld werd namens KPN, bij wie klager een abonnement heeft. Dit gesprek is opgenomen. Mocht klager blijkens de opname de indruk hebben gewekt dat hij akkoord zou zijn met een overstap naar adverteerder, dan is -naar klagers overtuiging- de opname bewerkt. Alleen al omdat in dit gesprek geen informatie is verstrekt over tarieven en voorwaarden kan klager nooit akkoord zijn gegaan met een overstap. Bij aangetekende brief van 26 mei 2008 heeft klager adverteerder meegedeeld niet te willen overstappen. Bij brief van 13 juni 2008 stelt adverteerder dat aan klager een welkomstbrief zou zijn gestuurd met daarin een bedenktermijn. Klager heeft een dergelijke brief niet ontvangen en hij heeft dus ook geen bedenktijd gekregen. Klager is in zijn beleving niet van aanbieder veranderd en wil dat ook niet. |
Het verweer Adverteerder heeft, voor zover van belang voor deze zaak, het volgende verweer gevoerd. Adverteerder benadert telefonisch mogelijke klanten op een wijze die in overeenstemming is met de OPTA gedragsregelen, de Wet Koop op Afbetaling en de regels voor telemarketing. Daarbij wordt de wilsuiting van de klant om naar een andere aanbieder over te stappen, bevestigd door middel van een combinatie van voicelog en welkomstbrief waarbij in de brief de opt-out mogelijkheid wordt geboden. Het telefoongesprek vindt plaats volgens een voorgeschreven script. Er wordt uitdrukkelijk op toegezien dat telemarketeers juiste informatie verstrekken en dat zij er geen enkel misverstand over laten bestaan dat zij namens adverteerder en niet namens KPN bellen. In het script, waarvan adverteerder een exemplaar overlegt, wordt de naam Pretium 10 tot 15 keer genoemd. In het gesprek is meermalen duidelijk gezegd wat het abonnementstarief is. Over de hoogte van de door adverteerder gehanteerde tarieven is geen informatie verstrekt, maar men weet dat naast het abonnement ook gesprekskosten in rekening worden gebracht. Terzake van het telemarketinggesprek stelt adverteerder dat aan het begin van dit gesprek gevraagd wordt of men daarvoor tijd heeft. Ook stond het klager vrij om op enig ander moment tijdens dit gesprek kenbaar te maken dat hij het wilde beëindigen. Alleen het laatste deel van het gesprek, de zogenaamde wilsovereenstemming, is opgenomen en een opname daarvan legt adverteerder over. Daarin wordt KPN alleen genoemd in vergelijking met de diensten van adverteerder. Onjuist is dat adverteerder zich in het telemarketinggesprek zou hebben voorgedaan als KPN. Op 5 mei is een welkomstbrief aan klager gestuurd, waaruit de identiteit van adverteerder duidelijk blijkt en waarin de mogelijkheid wordt geboden om binnen zeven dagen te laten weten dat men van de overeenkomst af wil zien. Van die mogelijkheid heeft klager geen gebruik gemaakt. Nu blijkens de voicelog het script is gevolgd, moet worden aangenomen dat ook overigens het script is gevolgd. Tot slot verwijst adverteerder naar eerdere uitspraken, onder meer van de Reclame Code Commissie, waarin is geoordeeld dat in het gesprek voldoende duidelijk is gemaakt dat het aanbod niet namens KPN wordt gedaan. De klacht dient derhalve te worden afgewezen. |
De repliek Klager handhaaft zijn standpunt. Slechts het tweede deel van het gesprek is opgenomen. |
De dupliek Adverteerder handhaaft zijn standpunt, daarbij benadrukkend dat hij in het opgenomen gedeelte van het gesprek geen verwarring laat bestaan over zijn identiteit. Adverteerder voldoet bij de telefonische werving van abonnees aan de terzake geldende regels. Dat klager de welkomstbrief niet zou hebben ontvangen, is ongeloofwaardig. De door het telemarketingbedrijf gemaakte bandopname is echt en onbewerkt.
|
Mondelinge behandeling Namens adverteerder licht mr. Linssen de zaak nader toe en legt zij pleitaantekeningen over.
|
Het oordeel van de Commissie Blijkens de geschreven tekst en de bandopname is klager telefonisch door adverteerder benaderd met het aanbod om voortaan met Pretium Telecom te gaan bellen. Blijkens het script, aan de hand waarvan het inleidende gedeelte van dit gesprek dient te worden gevoerd, wordt men benaderd door Pretium Telecom. Dit blijkt onder meer uit de mededeling: “U kunt zowel bellen met Pretium Telecom als het abonnement afsluiten voor uw vaste telefoon door nieuwe regels van de OPTA, de telecom toezichthouder.” Blijkens het door adverteerder overgelegde transcript van het deel van het telemarketinggesprek dat op de band is opgenomen, gaat klager ermee akkoord dat hij voor zijn huidige telefoonnummer “het jaarabonnement Pretium Weekend Vrij met een opzegtermijn van 30 dagen voor maar € 16,75 per maand” afsluit en wordt hem meegedeeld dat Pretium Telecom daartoe het bestaande vastnet abonnement van de huidige aanbieder overneemt. |
De beslissing De Commissie wijst de klacht af. |