Omschrijving:Het betreft een advertentie van KPN in de Volkskrant van 21 augustus 2008 van KPN, waarin “Digitale tv met Digitenne” wordt aangeprezen voor “6,95/mnd”. |
De klacht Bij brief van 18 augustus 2008 heeft adverteerder aan klager meegedeeld dat de prijs van Digitenne per 1 oktober 2008 wordt verhoogd naar € 7,50 per maand. Nu in de gewraakte advertentie geen melding wordt gemaakt van deze prijsverhoging, acht klager deze misleidend. |
Het verweer Op 21 augustus 2008, welke datum ruim vóór 1 oktober 2008 ligt, kostte Digitenne inderdaad € 6,95. Afgezien daarvan wordt aan de linkerzijde van de advertentie van deze prijsverhoging melding gemaakt. |
Het oordeel van de Commissie Gelet op het voorgaande heeft adverteerder in de uiting onduidelijk informatie gegeven verstrekt over de prijs van het product als bedoeld onder d van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC (nieuw)). Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit te nemen over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de folder misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC (nieuw). |
De beslissing Op grond van het vorenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code (nieuw) en beveelt zij adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. |
Regeling: artikel 7 NRC |