De bestreden reclame-uiting
Het betreft een advertentie op http://ww.kpn.com/mobiel/alle-telefoons.cat voor een 2-jarig KPN Mobiel abonnement, dat in combinatie met een ‘Samsung Galaxy S3’ wordt aangeboden van
€ 56,00 voor € 40,50 per maand.
Naast een afbeelding van de bewuste telefoon staat de tekst:
“Samsung Galaxy S III
Meer info over de Samsung Galaxy S III >
KPN Mobiel 1000 MB – 2 jaar
100 min/sms
€ 40,50 /mnd inclusief leasebedrag”
Rechts onderin de uiting staat een link met de tekst “Info en bestel”.
De klacht
De klacht luidt – samengevat – als volgt.
Wanneer men op de link ‘Info en bestel’ klikt, blijkt het abonnement het eerste jaar € 40,50 per maand te kosten, en het tweede jaar € 50,00. De genoemde € 56,- is later niet meer terug te vinden.
Bij de andere telefoons die op de website worden aangeboden, wordt eveneens een prijs per maand bij een 2-jarig contract genoemd, dat later slechts gedurende het eerste jaar blijkt te gelden.
Klager acht de reclame-uiting misleidend.
Het verweer
Het verweer wordt, voor zover relevant, als volgt samengevat.
Het is in de telecombranche gebruikelijk om de nadruk te leggen op de actieprijs. In de uiting wordt vermeld welke prijs er geldt na de actieperiode, te weten € 56,-. Door op de knop ‘info en bestel’ te klikken, kan men de actievoorwaarden zien. Hieruit blijkt duidelijk:
-
– dat het een 2-jarig abonnement betreft,
-
– dat de actie inhoudt dat men gedurende 12 maanden 50% korting krijgt,
-
– wat de maandkosten inclusief de korting zijn en
-
– wat de maandkosten zonder korting zijn.
Wanneer een klant op het aanbod wil ingaan, komt hij op de derde pagina in de ‘winkelwagen’. Hier worden zowel de reguliere prijzen, als de actieprijzen en de actieperiode weergegeven. In de gewraakte uiting worden zowel de actieprijs als de reguliere prijs genoemd. De periode wordt niet genoemd, maar dit wordt in de navolgende stappen onmiskenbaar duidelijk gemaakt. Naar adverteerders mening kunnen klanten niet misleid zijn, nu er geen transactie heeft kunnen plaatsvinden onder verkeerde veronderstellingen.
Adverteerder heeft, om er zeker van te zijn dat zij haar klanten op een juiste manier informeert, haar interne en externe banners nog duidelijker gemaakt. Adverteerder heeft voorbeelden bijgevoegd van banners, waarin ook de actieperiode wordt vermeld.
Het oordeel van de Commissie
In de gewraakte reclame-uiting staat dat een ‘KPN Mobiel 1000 MB – 2 jaar, 100 min/sms’ abonnement (in combinatie met het getoonde toestel) ‘€ 40,50 /maand inclusief leasebedrag’ kost. De gemiddelde consument zal daarom menen dat men gedurende de gehele abonnementsperiode € 40,50 per maand betaalt. Naar klager echter onweersproken heeft gesteld, geldt deze actieprijs slechts gedurende 1 jaar.
Aldus gaat de reclame, voor zover een ‘2 jaar’ abonnement wordt aangeboden voor € 40,50 per maand, gepaard met onduidelijke informatie over de prijs als bedoeld in artikel 8.2 onder d van de Nederlandse Reclame Code (NRC). In het tweede (verplichte) jaar geldt immers de reguliere prijs. Nu bovendien de gemiddelde consument ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, welk besluit hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
Het feit dat de consument tijdens het bestelproces wordt gewezen op het feit dat de actie slechts gedurende 1 jaar geldt, neemt de onduidelijkheid van de genoemde informatie in de uiting, en derhalve de misleiding, niet weg.
De Commissie neemt er kennis van dat adverteerder voornemens is om voortaan bij dergelijke acties in haar banners ook de actieperiode te noemen.
De beslissing
Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met
het bepaalde in artikel 7 van de NRC. Zij beveelt adverteerder – voor zover nog nodig – aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.