De bestreden reclame-uiting
Het betreft een uiting op adverteerders website www.kpn.com, subpagina www.kpn.com/prive/tv/interactieve-tv-over-glasvezel.htm. Onder de kop “Interactieve TV over glasvezel, klaar voor de toekomst” en de aanhef “Glasvezel televisie: het nieuwe televisie kijken” staat onder meer:
“HD televisie in de hoogste kwaliteit” en
“Bij Glasvezel televisie heb je nóg scherper beeld en geluid dan bij standaard Interactieve TV en haal je alles uit je plasma- of LCD-scherm.”
De klacht
Beide claims zijn onjuist. Het door KPN geleverde beeld is duidelijk slechter dan bij bijvoorbeeld UPC en het aantal bitjes ligt bij KPN ongeveer een factor 2 lager. Het voorgaande blijkt pas na het afsluiten van een abonnement. De uiting is misleidend en bevat onjuiste informatie.
Het verweer
Adverteerder stelt – kort samengevat – dat KPN met de mededeling “HD televisie in de hoogste kwaliteit” niet claimt dat zij als enige telecomaanbieder de hoogste kwaliteit televisie biedt noch dat alleen glasvezel de hoogste kwaliteit televisie biedt. De vergelijking met UPC is daarom hier niet relevant. Overigens wordt de beeldkwaliteit van HD televisie zoals deze door de klant wordt gezien, bepaald door verschillende schakels in de keten. Als een consument een mindere beeldkwaliteit ervaart, dan ligt dit waarschijnlijk aan de verbinding tussen de TV-ontvanger en de TV of aan de instellingen van het ingangs- en/of uitgangssignaal. Het is niet duidelijk waarop klager zijn stelling baseert dat het aantal bits bij KPN lager is dan bij UPC. KPN maakt uitsluitend gebruik van de laatste encoderings-standaard MPEG4 en de meest geavanceerde encoderingsapparatuur.
Gelet op het voorgaande is de mededeling “HD televisie in de hoogste kwaliteit” niet misleidend of onjuist.
Ook bij de claim “Bij Glasvezel televisie heb je nóg scherper beeld en geluid dan bij standaard Interactieve TV en haal je alles uit je plasma- of LCD-scherm” gaat de door klager genoemde vergelijking met UPC niet op. Het betreft namelijk een interne vergelijking tussen Interactieve TV van KPN over glasvezel en over koper (in de uiting aangeduid met “standaard Interactieve TV”). Hoewel glasvezel voordelen heeft ten opzichte van koper en de klant in die zin meer haalt uit zijn plasma- of LCD-scherm, heeft KPN besloten deze claim van de website (en uit eventuele andere uitingen) te verwijderen.
Het oordeel van de voorzitter
De bestreden mededelingen maken deel uit van de tekst betreffende “Interactieve TV over glasvezel”, “het nieuwe televisie kijken”, op de website van KPN. De voorzitter acht het voor de gemiddelde consument voldoende duidelijk dat deze mededelingen betrekking hebben op de voordelen van interactieve televisie over glasvezel van KPN boven standaard interactieve televisie van KPN en dat van een vergelijking met andere aanbieders, zoals bijvoorbeeld UPC, geen sprake is. In dit verband is het niet misleidend om televisie over glasvezel aan te duiden met “de hoogste kwaliteit”.
Gelet op het voorgaande wordt als volgt beslist.
De beslissing van de voorzitter
De voorzitter wijst de klacht af.