a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Elektronische apparaten

Dossiernr:

2015/00809

Datum:

31-08-2015

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Elektronische apparaten

Motivatie:

Misleiding Voornaamste kenmerken product

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een uiting op de website van adverteerder www.tele2.nl, voor zover hierop staat:

“Sim Only Abonnement

v Maandelijks opzegbaar (…)

v Gratis je bundel aanpassen (…)

v Een 4G-ready simkaart

Je krijgt van ons een 3-in-1 simkaart die 4G-ready is en werkt in elke telefoon. Maar is jouw telefoon zelf wel 4G-ready? Doe de 4G-Ready Check en kom erachter.”

 

De klacht

Klager heeft een mobiel telefoonabonnement bij adverteerder afgesloten omdat hij in de veronderstelling verkeerde dat hij dan direct kon beschikken over een 4G (internet)verbinding. Twee maanden later had hij echter nog steeds geen 4G verbinding (wel een 3G verbinding). De helpdesk heeft vervolgens aan klager meegedeeld dat het nog enkele maanden kon duren voordat hij over een 4G verbinding zou kunnen beschikken. Klager acht de uiting dan ook misleidend.

 

Het verweer

Om een 4G verbinding tot stand te brengen dient de consument over de volgende drie factoren te beschikken:

Een 4G simkaart (UICC): Sinds 2013 gebruikt adverteerder SIM kaarten die voldoen aan de wereldwijde 3GPP standaard die toegang hebben op LTE en LTE-Advanced netwerken (4G).
Een 4G handset (UE): De handset van klager (Mlais M7) zou op basis van de specificaties zoals weergegeven op de website van Mlais in staat kunnen zijn om met een LTE netwerk zoals dat van adverteerder verbinding te kunnen maken. Dit toestel wordt echter niet door adverteerder verkocht. De compatibiliteit van dit toestel is dus niet getest met het LTE netwerk van adverteerder. Ook in de lijst met toesteltypen die bij de 4G-ready check worden weergegeven op de website van adverteerder wordt de Mlais niet vermeld als 4G-ready toestel. Niet kan worden uitgesloten dat het toesteltype niet compatibel is met het 4G netwerk van adverteerder.
Toegang tot een 4G netwerk (LTE, LTE-A): Adverteerder heeft op dit moment een werkend LTE netwerk, waarbij klanten gebruik kunnen maken van 4G. De omschakeling van klanten naar het 4G netwerk vindt plaats op basis van een aantal voorwaarden, waaronder het toesteltype. Adverteerder streeft ernaar om haar totale klantenbestand zo snel mogelijk toegang te verschaffen tot het 4G netwerk. Het is nog niet bekend wanneer deze omschakeling zal worden afgerond. Het feit dat het toestel(type) van klager niet bekend is bij en goedgekeurd is door adverteerder kan voor vertraging zorgen bij het verhuizen naar het 4G netwerk. Op de website van adverteerder is hierover meer informatie te vinden.

Op de website van adverteerder wordt bij de Frequently Asked Questions uitleg gegeven over de omschakeling naar het 4G netwerk. In de uiting wordt gezegd dat de klant een 4G-ready simkaart ontvangt die in elke telefoon werkt. Adverteerder zegt hieraan te voldoen. Zij verstrekt aan al haar (nieuwe) klanten een 4G-ready simkaart die voldoet aan de 3GPP standaard die wordt uitgegeven sinds 2013. In de uiting wordt niet gesproken over een 4G verbinding of gesuggereerd dat met het gebruik van deze simkaart ook direct een 4G verbinding tot stand kan worden gebracht. Dat is mede afhankelijk van de twee andere factoren. Daarom wordt in de uiting verwezen naar de 4G-ready check om te zien of het toestel compatibel is met het netwerk. In de onderhavige kwestie kan dit niet bevestigd worden omdat het toestel van klager niet is getest op het netwerk van adverteerder. Het feit dat het toestel(type) onbekend is kan voor vertraging zorgen in de omschakeling naar het 4G netwerk. Dit komt echter niet voor rekening en risico van adverteerder want de klant heeft dit toestel zelf uitgezocht. Het 4G netwerk zelf is beschikbaar, maar nog niet alle klanten zijn verhuisd, hetgeen op korte termijn zal gebeuren. De 4G-ready simkaart werkt, zodat de onderhavige uiting, in samenhang met de overige informatie op de website van adverteerder, niet misleidend is.

 

Repliek

 

Klager heeft een printscreen overgelegd van zijn toestel waarop te zien is dat rechts bovenin ‘4G’ staat afgedrukt. Volgens klager wil dit zeggen dat zijn toestel 100% geschikt is voor het 4G netwerk. Bij ‘RobinMobile’ waar klager inmiddels klant is geworden werkte zijn 4G verbinding direct na aanvraag. RobinMobile gaat over het netwerk van KPN. In de uiting staat dat de consument direct een 4G verbinding heeft, terwijl dit niet zonder meer het geval is.

 

 

 

Dupliek

 

Het door klager overgelegde screenshot toont slechts aan dat het toestel compatibel is met het netwerk van KPN en is voor de onderhavige kwestie irrelevant. Adverteerder heeft de compatibiliteit van het geïmporteerde Mlais M7 toestel niet kunnen verifiëren in combinatie met het 4G netwerk van adverteerder. De 4G-ready simkaart werkt volgens de 3GPP standaard. Derhalve is de onderhavige uiting, in samenhang met de overige informatie op de site van adverteerder, niet misleidend. Om te voorkomen dat bij de consument valse verwachtingen worden gewekt heeft adverteerder een 4G-ready check in de bestelprocedure ingebouwd. Indien de consument de bestelprocedure volgt wordt er melding gemaakt van de 4G-ready check die de consument kan uitvoeren. Het toestel van klager is niet opgenomen in de lijst van de 4G-ready check. Het feit dat het toestel(type) niet bij adverteerder bekend is, noch door haar is goedgekeurd, kan voor vertraging zorgen bij de omzetting naar het 4G netwerk. Adverteerder biedt geen garantie dat het betreffende toestel in de toekomst compatibel is met het 4G netwerk van adverteerder.

 

De mondelinge behandeling

 

In de uiting wordt niet in absolute zin gezegd dat de consument direct over een 4G verbinding beschikt. Een consument met een telefoontoestel dat is opgenomen in de lijst van de 4G-ready check en dus in het bezit is van een door adverteerder goedgekeurd toestel, beschikt (in het dekkingsgebied) direct na aanschaf van een mobiel telefoonabonnement bij adverteerder over een 4G verbinding. Bij de consument die niet over een goedgekeurd toestel beschikt duurt de omzetting langer. De simkaart die de consument ontvangt werkt – zoals in de uiting staat – in elk toestel (3G), maar niet iedere consument kan hiermee tevens direct 4G ontvangen, dat hangt af van de drie factoren die zijn genoemd in het verweer.

 

Het oordeel van de Commissie

Klager acht de onderhavige reclame-uiting misleidend omdat hierin volgens hem zou worden gesuggereerd dat de consument na het afsluiten van een mobiel telefoonabonnement bij adverteerder direct over een 4G verbinding kan beschikken, terwijl dat niet zonder meer zo blijkt te zijn.

Vast is komen te staan dat de in de uiting aangeboden simkaart werkt in elke telefoon, maar dat niet met ieder mobiel toestel direct na het afsluiten van een abonnement een 4G verbinding tot stand kan worden gebracht.

De Commissie is van oordeel dat door in de uiting te zeggen: “je krijgt van ons een 3-in-1 simkaart die 4G-ready is en werkt in elke telefoon. Maar is jouw telefoon zelf wel 4G-ready? Doe de 4G-ready check en kom erachter.” niet de indruk wordt gewekt dat de consument direct nadat hij een mobiel telefoonabonnement bij adverteerder heeft afgesloten kan beschikken over een 4G verbinding. Er wordt slechts gezegd dat de consument een simkaart ontvangt die 4G-ready is. Mede uit het feit dat de consument in de uiting wordt uitgenodigd om te checken of zijn mobiele telefoon 4G-ready is zal de gemiddelde consument afleiden dat met de simkaart van adverteerder niet zonder meer in combinatie met elk mobiel telefoontoestel een 4G verbinding tot stand kan worden gebracht. Gelet op het voorgaande is van misleiding geen sprake. Dat achterop het toestel van klager ‘4G’ wordt vermeld maakt het oordeel van de Commissie niet anders.

Op grond van het vorenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken