De bestreden reclame-uiting
Het betreft een reclamefolder van KPN die klager op 3 juni 2022 in de brievenbus heeft ontvangen. In de folder staat, voor zover hier van belang:
“Een half jaar lang korting en meer
Wil je als een van de eersten in de buurt genieten van first class internet, voor een scherpe prijs? Kies dan nu voor KPN Glasvezel Internet en TV en krijg een half jaar lang korting, ook als je voor 1 Gbit/s kiest. Of krijg 2 SuperWifi punten cadeau.”
[…]
“Eerste 6 maanden 35,- / mnd of 2 SuperWifi punten t.w.v. 199,- cadeau”
De klacht
Nergens staat een vermelding van de abonnementskosten na de eerste 6 maanden.
De samenvatting van het verweer
Met de folder maakt adverteerder de geadresseerde attent op de acties die gelden bij afname van een abonnement voor glasvezelinternet en TV. De maandprijs na 6 maanden wordt inderdaad niet genoemd. Adverteerder kiest er bewust voor om dit niet te doen, aangezien de acties van toepassing zijn op verschillende abonnementen en de maandprijs na de actieperiode afhankelijk is van het uiteindelijk gekozen abonnement of de snelheid. De abonnementen waarvoor de acties gelden kunnen worden geraadpleegd via de website of in de winkel.
Op de achterkant van de folder staat de tekst: “Ontdek de mogelijkheden van first class internet. Kom naar onze winkel of kijk op kpn.com/bijnaglasvezel.” Daarnaast wordt ook uitgelegd dat het maandbedrag na 6 maanden afhankelijk is van de gekozen snelheid: “Als je kiest voor de eerste 6 maanden korting, dan betaal je na deze periode het maandbedrag dat hoort bij de door jou gekozen internetsnelheid. Kijk voor de voorwaarden en beschikbaarheid op kpn.com/bijnaglasvezel.” Adverteerder heeft een printscreen van de achterkant van de folder overgelegd.
Tot slot geeft adverteerder aan dat er in dit geval geen sprake is van een uitnodiging tot aankoop. De prijs van het abonnement is daarom geen essentiële informatie die overeenkomstig art. 8.4 van de Nederlandse Reclame Code zou moeten worden vermeld.
Het oordeel van de voorzitter
1. In de bestreden uiting staat onder meer: “Een half jaar lang korting en meer” en “Eerste 6 maanden 35,- / mnd”. Klager maakt bezwaar tegen de uiting aangezien de abonnementskosten na de actieperiode van 6 maanden niet in de uiting staan. Deze klacht slaagt niet.
2. Bij de beoordeling of een reclame-uiting misleidend is, dient te worden uitgegaan van de totale uiting. In de uiting wordt op de voorkant door de teksten “Een half jaar lang korting en meer”, “krijg een half jaar lang korting” en “Eerste 6 maanden 35,- / mnd” duidelijk gemaakt dat sprake is van een speciale actieprijs voor de eerste 6 maanden. Adverteerder heeft aangevoerd dat op de achterkant van de folder wordt uitgelegd dat het maandbedrag na de periode van 6 maanden afhankelijk is van de door de consument gekozen internetsnelheid, waarbij de consument wordt verwezen naar de voorwaarden en beschikbaarheid op de website van adverteerder. De consument wordt daarmee erop geattendeerd dat na de actieperiode van 6 maanden een andere prijs gaat gelden. Deze prijs is onbekend, aangezien de acties van toepassing zijn op verschillende abonnementen en de maandprijs na afloop van de actieperiode afhankelijk is van het door de consument gekozen abonnement of de gekozen snelheid. Op grond van het voorgaande is de voorzitter van oordeel dat de reclame-uiting om die reden niet onjuist of misleidend kan worden geacht.
3. De voorzitter beslist als volgt.
De beslissing
De voorzitter wijst de klacht af.