De bestreden reclame-uiting
Het betreft een reclame-uiting op de website www.kpnglasvezel.nl van adverteerder. Adverteerder biedt diverse glasvezelpakketten aan. Over het glasvezelpakket ‘Goud’ wordt op de website onder meer gezegd: ‘30Mb/s download.’
Een kopie van de uiting is aan deze beslissing gehecht.
De klacht
Adverteerder belooft in de advertentie 30 Mb download snelheid. In werkelijkheid wordt maximaal 26,22 Mb geleverd. Deze snelheid zakt in korte tijd terug naar 20 Mb.
Het verweer
Adverteerder heeft abusievelijk nagelaten op de website te vermelden dat het betreffende abonnement ‘tot 30 Mb/s’ biedt en niet gegarandeerd 30 Mb/s download-
snelheid levert. De website is inmiddels aangepast.
De repliek
Klager handhaaft zijn klacht. Nu adverteerder volgens klager zegt dat hem maximaal 26,27 Mb kan worden geleverd, had de aanpassing op de website beter kunnen luiden ‘tot 26,27 Mb/s.’
Het oordeel van de Commissie
1) Adverteerder heeft de klacht niet weersproken en heeft erkend dat de in de reclame-uiting gebezigde tekst ’30 Mb/s download’ niet juist is. Blijkens het voorgaande is geen juiste informatie verstrekt over de downloadsnelheid, een van de voornaamste kenmerken van het onderhavige product als bedoeld onder b van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
2) Klager meent dat de aanpassing ‘tot 30 Mb/s’ op de eigen website door adverteerder eveneens niet de lading dekt nu adverteerder hem slechts een downsnelheid tot 26,27 Mb zou hebben gegarandeerd. De Commissie merkt hierover op dat wanneer in een reclame-uiting een maximale downloadsnelheid wordt vermeld, dit in beginsel wel juist moet zijn maar niet wil zeggen dat die in alle gevallen daadwerkelijk behaald wordt. In zoverre treft het betoog van klager geen doel.
De beslissing
Op grond van hetgeen onder 1) is vermeld, acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.