a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

(Tele) communicatie technologie

Dossiernr:

2009/00658

Datum:

25-11-2009

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

(Tele) communicatie technologie

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Digitale marketing communicatie

 

De bestreden uiting

 

Het betreft een advertentie op de website www.kpn.com/vaste-telefonie.htm.

Onder meer staat op de website, onder het kopje: “Bel weer met KPN!”, de tekst:

“Heb je nog wel een telefoonaansluiting van KPN maar ben je gaan bellen met een andere aanbieder? Profiteer dan van € 6,- blijvende abonnementskorting per maand.” Rechts onder deze tekst staat een link met de tekst: “lees meer”.

 

De klacht

 

De blijvende abonnementskorting blijkt te eindigen op 31 december 2010. Gelet hierop is de reclame-uiting misleidend.

 

Het verweer

 

Indien men op de link “lees meer” drukt, wordt men doorverwezen naar de volgende tekst:

“Al een telefoonaansluiting van KPN?

En ontvang je daarvoor een factuur van KPN?

Je hebt een telefoonaansluiting van KPN maar belt met een andere aanbieder. Laat je telefoongesprekken dan weer via KPN lopen. Je kunt dit altijd gratis wijzigen.

Stap je over op BelVrij Avond & Weekend of op BelVrij Altijd dan profiteer je t/m 30 juni 2010 van € 6,/mnd contract korting op je abonnement.”

Aldus staat op deze tweede pagina duidelijk dat het gaat om een tijdelijke korting. Desondanks heeft adverteerder besloten het woord “blijvende” uit de uiting te halen.

Adverteerder is van mening dat geen sprake is geweest van onjuiste en misleidende informatie.

 

De repliek en dupliek

 

Klager en adverteerder blijven bij hun standpunt en lichten dit nader toe.

 

Het oordeel van de Commissie  

 

In de gewraakte uiting staat expliciet dat de € 6,- korting die men op een abonnement ontvangt blijvend is. Op de eerstvolgende website-pagina staat echter dat de korting slechts tot een bepaalde datum wordt gegeven. Gelet op het voorgaande is de Commissie van oordeel dat de reclame gepaard gaat met tegenstrijdige en aldus onduidelijke informatie over de prijs als bedoeld in artikel 8.2 onder d van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de Commissie van oor­deel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

De beslissing

 

Gelet op het voorgaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken