De bestreden reclame-uiting
Het betreft een advertentie in het tijdschrift ‘Computer Totaal’ (nr. 10 van oktober 2009), waarin onder meer staat:
“Stap nu over op Het Net en ontvang een half jaar lang een magazine naar keuze kado!
(…)”.
Hieronder staan de verschillende bij Het Net af te sluiten abonnementen met daarnaast de prijzen. Het internet-abonnement wordt aangeboden voor € 9,95 per maand.
De klacht
Uit de website van Het Net blijkt dat het internet-abonnement, dat wordt aangeboden voor € 9,95 per maand, na 6 maanden € 19,95 p/mnd kost. Gelet hierop acht klager de advertentie misleidend.
Het verweer
Verweer IDG
De klacht is niet gericht tegen IDG maar tegen Het Net. De reclame is geplaatst in een door IDG uitgegeven tijdschrift, maar niet afkomstig van IDG. Bij een internet-, televisie- en/of telefonie-abonnement bij Het Net ontvangt men gratis een halfjaarabonnement op een tijdschrift dat door IDG wordt uitgegeven. Bij het aangaan van een abonnement bij Het Net ontstaat aldus uitsluitend een verbintenis tussen Het Net en de afnemer van het abonnement. IDG verzoekt de Commissie de klacht af te wijzen voor zover deze tegen haar is gericht.
Verweer KPN
Mede namens IDG voert KPN het volgende verweer. KPN erkent dat het tarief van € 9,95 per maand voor het bewuste abonnement uitsluitend geldt voor de eerste zes maanden en dat daarna een tarief geldt van € 19,95. Door een ongelukkige samenloop van omstandigheden staat dit niet in de advertentie. De advertentie is opgemaakt door IDG en vervolgens ter goedkeuring aan KPN voorgelegd. IDG is zich bij het opstellen van de advertentie niet bewust geweest van het feit dat het genoemde maandtarief uitsluitend geldt voor de eerste zes maanden. KPN heeft over het hoofd gezien dat de bewuste informatie niet in de advertentie staat.
Men kan uitsluitend via de website van Het Net een abonnement aangaan. Aldus zijn klanten, voordat zij zich aanmelden, volledig op de hoogte van de geldende tarieven. KPN deelt mee dat deze advertentie niet meer gebruikt zal worden.
KPN verzoekt de Commissie de klacht af te wijzen, aangezien er naar haar mening geen sprake is van (bewuste) misleiding.
Het oordeel van de Commissie
De klacht betreft het feit dat de in de advertentie genoemde maandprijs voor het aangeboden internet-abonnement bij Het Net uitsluitend geldt voor de eerste zes maanden en dat daarna een hoger tarief geldt. Naar het oordeel van de Commissie is KPN verantwoordelijk voor de advertentie, aangezien daarin een van haar afkomstig product wordt aangeboden. De advertentie is geplaatst in een door IDG uitgegeven tijdschrift, maar dat betekent niet dat IDG mede verantwoordelijk zou zijn voor de advertentie. Gelet hierop is de Commissie van oordeel dat, voor zover de klacht is gericht tegen IDG, deze dient te worden afgewezen.
In de bewuste advertentie wordt niet vermeld dat – naar is komen vast te staan – het genoemde maandtarief voor het internet-abonnement uitsluitend geldt voor de eerste zes maanden en dat hierna het tarief wordt verhoogd. De Commissie is van oordeel dat deze informatie in de uiting had moeten staan. Nu deze informatie in de uiting ontbreekt, is de Commissie van mening dat sprake is van een omissie als bedoeld in artikel 8.3 onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de Commissie van mening dat hierdoor de gemiddelde consument ertoe gebracht kan worden een besluit te nemen over een transactie, dat hij anders niet had genomen. Op grond van het voorgaande is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
De beslissing
Gelet op het voorgaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt KPN aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.
Voor zover de klacht zich richt tegen IDG wijst de Commissie deze af.