De bestreden reclame-uiting
Het betreft een door adverteerder aan klager verzonden e-mail waarin adverteerder onder de kop “Voordeel voor u als Digitenne klant!” een aanbieding doet voor InternetPlusBellen van adverteerder. Daarbij maakt adverteerder een vergelijking met de prijzen van Tele2 ten opzichte van de in de e-mail genoemde actieprijs van InternetPlusBellen. In een tabel met betrekking tot de kosten voor het eerste jaar staat dat klager door over te stappen op InternetPlusBellen € 59,40 kan sparen. Daarbij is, zoals in de e-mail staat, ervan uitgegaan dat klager bij Tele2 maandelijks € 5 aan belkosten heeft. Voorts staat in de e-mail onder meer:
“Nu de eerste 6 maanden € 10,- korting. Met InternetPlusBellen van KPN Basis kunt u onbeperkt en supersnel internetten. Daarnaast belt u gratis naar alle vaste nummers in Nederland ’s avonds en in het weekend. U hebt al InternetPlusBellen van KPN vanaf € 25,- per maand. Vergelijk dat maar eens met Tele2!”.
De klacht
Klager stelt dat adverteerder in de e-mail een onjuiste en misleidende vergelijking maakt met het product van Tele2. Klager voert in dat verband aan dat adverteerder:
1) een internetpakket van 3 Mbps (KPN) vergelijkt met een pakket van 20 Mbps (Tele2).
2) bij Tele2 € 5,- aan belkosten rekent, maar dat niet doet bij haar eigen pakket.
3) de indruk wekt dat haar pakket bijna € 60 goedkoper zou zijn dan dat van Tele2, maar
in werkelijkheid is juist het pakket van adverteerder veel duurder dan dat van Tele2.
Het verweer
1) Het pakket InternetPlusBellen biedt de klant een gegarandeerde snelheid van 3 Mbps. Het internetpakket van Tele2 biedt de klant een snelheid tot 20 Mbps. In de praktijk zullen veel klanten van Tele2 door diverse oorzaken echter een (veel) lagere snelheid hebben.
De pakketten voorzien in dezelfde behoefte en zijn daarom vergelijkbaar. Een dergelijke vergelijking van pakketten is in de markt ook gebruikelijk.
2) De klant die InternetPlusBellen heeft, kan gedurende de avond en in het weekend gratis bellen. Dit is bij Tele2 niet het geval. De schatting dat men daardoor bij Tele2 in vergelijking tot InternetPlusBellen € 5,– extra aan kosten maakt, is reëel te noemen.
3) Het is niet juist dat InternetPlusBellen duurder zou zijn dan het pakket van Tele2. InternetPlusBellen kost € 35,– per maand. De eerste zes maanden ontvangt de klant € 10,– op het maandtarief, waardoor de klant uiteindelijk voor het eerste jaar in totaal € 360,– betaalt. Het pakket van Tele2 kost € 29,95 per maand. Inclusief de belkosten betaalt de klant bij Tele2 per jaar € 419,40.
De repliek
1) Klager heeft destijds bewust gekozen voor een pakket met een internetsnelheid van 20 Mbps, en niet voor een pakket met een lagere snelheid dat in 2005 nog bestond. InternetPlusBellen voorziet in het geval van klager niet in dezelfde behoefte.
2) Op grond van het huidige abonnement van klager bij Tele2 kan hij gratis bellen in de avonduren en in het weekend. Adverteerder heeft in de e-mail niet het abonnement van klager vergeleken, maar het huidige aanbod van Tele2. Dit staat niet in de e-mail. Klager acht dit niet juist.
3) Klager blijft bij zijn standpunt dat hij niet bespaart en juist duurder uit is indien hij overstapt op InternetPlusBellen.
De dupliek
1) In 2005 bood Tele2 slechts een pakket aan met een snelheid van maximaal 2 Mbps. De snelheid die Tele2 nu in de praktijk biedt, is volgens www.speedtest.nl ongeveer 5 Mbps. De vergelijking van InternetPlusBellen met dit pakket van Tele2 is de meest logische vergelijking.
2) Vergelijking met pakketten van andere aanbieders wordt altijd gemaakt op basis van de gangbare pakketten en op basis van openbare bronnen. Adverteerder is daarom uitgegaan van de informatie over het huidige pakket van Tele2. De stelling van klager dat hij op grond van zijn huidige abonnement niets hoeft te betalen voor bellen in het weekend en avonduren is onjuist. Uit de website van Tele2 blijkt dat zij aan haar klanten voor gesprekken waarbij de gesprekskosten zijn bepaald op € 0,- cent per minuut een starttarief in rekening brengt van
€ 0,05 per oproep. Bij InternetPlusBellen is bellen in de avonduren en in het weekend wel volledig gratis. Adverteerder is van mening dat een bedrag van € 5,– per maand een realistisch bedrag is aan belkosten bij Tele2 gedurende de avonduren en het weekend.
Het oordeel van de Commissie
1) Klager maakt in de eerste plaats bezwaar tegen het feit dat adverteerder een internetpakket met een gegarandeerde snelheid van 3 Mbps (KPN) vergelijkt met een pakket met een snelheid tot 20 Mbps (Tele2). Adverteerder stelt daartegenover dat beide pakketten in de praktijk vergelijkbaar zijn, mede omdat de feitelijke snelheid van het pakket van Tele2 op dit moment ongeveer 5 Mbps bedraagt. Adverteerder verwijst daarbij naar de door haar overgelegde testresultaten van een zogenaamde speedtestmeting op www.speedtest.nl. De Commissie is van oordeel dat niet bij voorbaat kan worden aangenomen dat deze testresultaten representatief zijn voor de internetsnelheid van Tele2. Meer in het bijzonder is niet gebleken dat de genoemde bron op objectieve wijze inzicht biedt in de internetsnelheid van de gemiddelde klant van Tele2 in Nederland. Derhalve kan niet op basis van die testresultaten wor-den gezegd dat de snelheid van InternetPlusBellen vergelijkbaar is met de snelheid van het pakket van Tele2. Op grond van het voorgaande, en nu in de reclame-uiting op geen enkele wijze melding wordt gemaakt van het feit dat adverteerder haar internetpakket met een gegarandeerde snelheid van 3 Mbps vergelijkt met een pakket met een snelheid tot 20 Mbps (Tele2), heeft adverteerder geen volledige, en daardoor onjuiste informatie verschaft over de voordelen van haar product als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b van de Nederlandse Reclame Code (NRC).
2) Adverteerder rekent in de e-mail voor het pakket van Tele2 aan belkosten € 5,– per maand. Klager stelt dat hij op grond van zijn huidige abonnement bij Tele2 gratis kan bellen gedurende de avonduren en het weekend. Adverteerder heeft bij dupliek stukken overgelegd waaruit volgens haar blijkt dat klager gedurende de momenten dat hij gratis kan bellen wel een starttarief van € 0,05 is verschuldigd. Adverteerder heeft deze gegevens echter ontleend aan de informatie die op 20 november 2009 op de website van Tele2 stond. Naar het oordeel van de Commissie kan niet zonder meer worden aangenomen dat die gegevens ook van toepassing zijn op het huidige contract van klager, dat dateert uit 2005. Nu geen andere gegevens voorhanden zijn waaruit het tegendeel blijkt, gaat de Commissie ervan uit dat klager, zoals hij stelt, zonder kosten of starttarief kan bellen in de avonduren en in het weekend. Daaruit volgt dat de prijsvergelijking ook op dit punt onjuist is, waardoor adverteerder geen juiste informatie heeft verschaft over de voordelen van haar product als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Klager hoefde hierop niet bedacht te zijn, nu uit de reclame-uiting niet blijkt dat adverteerder bij de prijsvergelijking gebruik maakt van informatie die op 20 november 2009 op de website van Tele2 stond in plaats van gegevens die lijken te zijn ontleend aan het huidige contract van klager.
3) Nu op grond van hetgeen onder 2) is vermeld de belkosten buiten beschouwing moeten blijven, kan niet worden gezegd dat het aanbod als geheel beschouwd voordelig voor klager is. In feite verschillen de prijzen van InternetPlusBellen en Tele2 gedurende het eerste contractjaar niet, maar heeft klager bij InternetPlusBellen waarschijnlijk wel een lagere internetsnelheid, terwijl na het eerste contractsjaar InternetPlusBellen per maand € 10,– duurder is dan het pakket van Tele2. Naar het oordeel van de Commissie wekt de e-mail ten onrechte de indruk dat voor klager als klant van Tele2 sprake is van voordeel indien hij overstapt naar InternetPlusBellen. Daardoor heeft adverteerder ook in algemene zin geen juiste informatie verschaft over de voordelen van InternetPlusBellen ten opzichte van het pakket van Tele2, dit als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b NRC.
Conclusie
De Commissie is op grond van het voorgaande van oordeel dat de klacht doel treft. Nu sprake is van een misleidende (prijs)vergelijking in de zin van de Nederlandse Reclame Code, heeft adverteerder gehandeld in strijd met het bepaalde in artikel 13 aanhef en onder a NRC.
De beslissing
Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in 13 aanhef en onder a NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.