De bestreden reclame-uiting
Het betreft de website www.kpn.com, waar onder meer de volgende mededeling heeft gestaan: “Je kunt Digitenne de eerste maand vrijblijvend proberen. (…) Als je Digitenne wilt houden, hoef je niks te doen, na een maand gaat het abonnement in en worden de eenmalige aansluitkosten van € 25,– in rekening gebracht en betaal je per maand maar € 8,50 voor het abonnement.”
De klacht
Volgens de gewraakte uiting is men over de proefmaand geen abonnementsgeld verschuldigd. Desondanks heeft adverteerder aan klaagster over deze maand € 8,50 in rekening gebracht ter zake van abonnementsgeld. Nadat klaagster zich daarover had beklaagd, heeft adverteerder de website aangepast. Nu staat op die website dat men ook voor de proefmaand abonnementsgeld is verschuldigd. Klaagster voelt zich door deze handelwijze misleid.
Het verweer
Op 18 mei 2009 is de regeling op grond waarvan men voor de proefmaand geen abonnementsgeld is verschuldigd, veranderd. Als gevolg daarvan is de klant per 1 september 2009 ook voor de proefmaand abonnementsgeld verschuldigd. Op de door klaagster genoemde “urls” is dit juist vermeld. Op de door haar overgelegde prints echter staat de verouderde informatie. Adverteerder heeft de wijziging zorgvuldig voorbereid en alle promotiematerialen aangepast, inclusief alle websites waarop Digitenne wordt aangeboden. Adverteerder heeft geen onjuiste informatie op de website laten staan.
Het oordeel van de Commissie
Niet in geschil is dat op de door klaagster overgelegde prints informatie over Digitenne staat die inmiddels niet meer geldig is, nu adverteerder sinds 1 september 2009 ook over de proef-
maand abonnementsgeld in rekening brengt. Adverteerder stelt dat de oude regeling, waarbij de proefmaand nog gratis was, op 18 mei 2009 is aangepast met als ingangsdatum 1 september 2009, welke wijziging volgens adverteerder dienovereenkomstig op de website is doorgevoerd. Klaagster echter stelt dat adverteerder de informatie op de gewraakte webpagina niet tijdig heeft aangepast, en dat adverteerder pas nadat zij zich over het abonnementsgeld over de proefmaand had beklaagd (blijkens de door klaagster toegezonden correspondentie was dit in oktober 2009) de website heeft aangepast. Nu adverteerder niet specifiek heeft gesteld op welke datum de onderhavige webpagina aan de nieuwe situatie is aangepast, gaat de Commissie uit van de juistheid van het betoog van klaagster. Dat betekent dat de onderhavige webpagina vanaf 1 september 2009 tot de aanpassing in oktober 2009 onjuiste informatie bevatte aangaande het abonnementsgeld over de proefmaand. Adverteerder heeft aldus geen juiste informatie verschaft over de prijs als bedoeld onder d van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet zou hebben genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
De beslissing
Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.