De bestreden reclame-uiting
Het betreft een televisiecommercial voor Personal SIM van adverteerder, waarin onder meer wordt gezegd: “Voor iedereen in Nederland introduceert KPN een uniek mobiel abonnement: Personal SIM. Personal SIM kun je helemaal zelf inrichten. Met extra belminuten bijvoorbeeld. Voor als je iets meer belt dan je gedacht had. Maar je past je bundel net zo gemakkelijk weer naar beneden aan. Personal SIM van KPN. Altijd zoals jij dat wilt.” In de televisiecommercial is, kort samengevat, te zien hoe een dochter een mobieltje ontfrutselt aan haar slapende vader en vervolgens door de vader wordt betrapt terwijl zij aan het bellen is.
De klacht
Volgens de televisiecommercial kun je het Personal SIM abonnement aanpassen wanneer je dat wilt. Het klopt dat dit kan, maar de aanpassingen worden niet direct geactiveerd. Dat gebeurt maar één keer per maand. De televisiecommercial suggereert dat aanpassingen wel direct worden geactiveerd. Daardoor is sprake van misleidende reclame.
Het verweer
Anders dan bij abonnementen voor mobiele telefonie gebruikelijk is, kan bij Personal SIM de bel/sms bundel gratis worden verhoogd of verlaagd wanneer de belbehoefte verandert. Een aanpassing gaat direct in, met dien verstande dat dertig dagen na die aanpassing weer de volgende wijziging kan worden doorgevoerd. De reden hiervoor is dat een klant een bel/sms-bundel koopt met een aantal minuten voor één maand. Om het door elkaar lopen van bundels te voorkomen, kan pas na verloop van een maand een nieuwe wijziging worden doorgevoerd. De televisiecommercial wekt geen verkeerde indruk, want beschrijft slechts de algemene functionaliteit van het abonnement die zich onderscheidt van andere abonnementen.
Het oordeel van de Commissie
1) In de televisiecommercial wordt met betrekking tot Personal Sim van adverteerder gezegd dat men dit abonnement zelf kan inrichten met extra belminuten voor als men meer belt dan verwacht, en tevens dat de bundel net zo gemakkelijk weer naar beneden kan worden aangepast, zodat het abonnement altijd naar wens is. De commercial wekt daardoor naar het oordeel van de Commissie de indruk dat er geen enkele beperking geldt bij het aanpassen van het abonnement. Deze indruk wordt versterkt doordat in de televisiecommercial niet naar voorwaarden wordt verwezen. Daardoor, in combinatie met de absolute strekking van de reclame-uiting, zal de consument er niet op bedacht zijn dat hij toch aan een bepaalde beperking is gebonden, te weten dat pas dertig dagen na een eerdere aanpassing de volgende wijziging in Personal Sim kan worden doorgevoerd. Deze beperking doet naar het oordeel van de Commissie wezenlijk afbreuk aan de boodschap dat Personal Sim altijd is “zoals jij dat wilt”. Adverteerder had de consument daarom op het bestaan van deze beperking dienen te wijzen.
2) Blijkens het voorgaande is sprake van een omissie als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht zou kunnen worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet zou hebben genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
De beslissing
Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.