a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

(Tele) communicatie technologie

Dossiernr:

2010/00610

Datum:

08-10-2010

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

(Tele) communicatie technologie

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een televisiereclame waarin onder meer wordt gezegd:

“Veel mensen hebben al internet op hun mobiel.

Bij KPN vinden we dat iedereen dat moet kunnen hebben.

Daarom betaal je bij een Personal Sim abonnement nu geen € 10,-, maar € 2,50 per maand. En niet alleen de eerste drie maanden, maar je hele leven lang”. 

 

De klacht

 

KPN beweert dat iedereen internet op zijn mobiele telefoon kan krijgen voor € 2,50 per maand. Er worden geen voorwaarden genoemd.

Blijkens telefonisch ingewonnen informatie geldt het aanbod alleen bij een nieuw abonnement of in geval van verlenging van een abonnement en diende klager in het kader van zijn lopende contract € 9,95 voor de dienst te betalen.

Klager vindt de uiting misleidend. 

 

Het verweer

 

De actie geldt voor een ‘add-on’ op het Personal Sim abonnement, en wel alleen wanneer de ‘add-on’ wordt aangeschaft in combinatie met een nieuw abonnement. De actie geldt dus niet voor een losse ‘add-on’, die na het afsluiten van een abonnement aanvullend kan worden aangeschaft.

Niet alle voorwaarden kunnen op televisie worden genoemd. Daarom wordt voor meer informatie verwezen naar de KPN Winkel, KPN.com of 0800-0105.

 

Het oordeel van de Commissie

 

Naar adverteerder bij verweer heeft meegedeeld, is aan het in de uiting aangeprezen aanbod van mobiel internet voor € 2,50 per maand “bij een Personal Sim abonnement” de voorwaarde verbonden dat een nieuw abonnement wordt afgesloten. Deze voorwaarde acht de Commissie dermate essentieel voor het onderhavige aanbod, dat deze voor de duidelijkheid uitdrukkelijk in de televisiereclame had moeten worden opgenomen. De verwijzing in de uiting voor meer informatie naar de KPN Winkel, KPN.com en 0800-0105, geeft wat dit betreft onvoldoende informatie.

 

Gelet op het bovenstaande is er sprake van een op onduidelijke wijze verstrekken van essentiële informatie die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit over een transactie te nemen als bedoeld in artikel 8.3 onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

De beslissing

 

Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken