De bestreden reclame-uiting
Het betreft de aanbieding van een iPhone 4 16GB toestel in combinatie met een iPhone 275 abonnement voor € 159,95 op de webpagina http://www.kpn.com/prive/mobiel/aanbiedingen/iphone4.htm.
De klacht
Als bestaande klant van KPN moet klager € 140 meer betalen voor de iPhone 4 16GB dan de in de aanbieding vermelde prijs van € 159,95. Door de uiting word je op het verkeerde been gezet.
Het verweer
De bestreden webpagina bevat een aanbod voor consumenten die een iPhone-abonnement bij KPN willen afsluiten. Bestaande klanten die hun abonnement bij KPN willen verlengen, worden op drie plaatsen op deze pagina verwezen naar de ‘verlengomgeving’ op een andere pagina, waar hun een persoonlijk aanbod wordt gedaan. De subsidie die KPN op het iPhone-toestel verleent is bij bestaande klanten afhankelijk van de duur van de overeenkomst en hun belgedrag in het verleden, en daardoor variabel. Voor nieuwe klanten geldt een standaardsubsidie. Bestaande klanten krijgen daardoor vaak meer en soms minder subsidie op hun toestel.
Het oordeel van de voorzitter
De voorzitter is van oordeel dat de Commissie de klacht zal afwijzen. Hij overweegt daartoe het volgende.
Direct onder de bij de iPhone aanbiedingen opgenomen bestelbutton staat de button “al klant?”. In het gedeelte van de betreffende webpagina waar de voordeelopties, tarieven en houdbaarheid van het beltegoed worden toegelicht, staat (in dezelfde opmaak) “Ben je al klant? Verleng je mobiele abonnement en neem er een nieuwe iPhone 4 bij” met een button “verlengen”. Gelet op het vorenstaande is voldoende duidelijk dat de op de bestreden webpagina vermelde iPhone aanbiedingen niet zijn bedoeld voor bestaande klanten van KPN.
De beslissing van de voorzitter
Gelet op het vorenstaande wijst de voorzitter de klacht af.