De bestreden reclame-uiting
Het betreft de aanprijzing van KPN Prepaid op de webpagina http://www.kpn.com/prive/mobiel/prepaid.htm.
De klacht
In de uiting wordt gezegd dat het beltegoed bij KPN Prepaid onbeperkt houdbaar is. Dit is niet juist, omdat het beltegoed wordt verwijderd als er binnen een periode van 6 maanden niet gebeld of opgewaardeerd is.
Het verweer
Volgens het door alle operators gevoerde beleid komen een mobiel nummer en het daaraan gekoppelde beltegoed te vervallen als gedurende 6 maanden geen verkeer heeft plaatsgevonden via dit nummer of is opgewaardeerd. De zinsnede “beltegoed onbeperkt houdbaar” houdt geen rekening met de zeer uitzonderlijke situatie waarin een prepaid-gebruiker 6 maanden lang geen enkel gebruik maakt van zijn telefoonnummer, maar maakt duidelijk dat er een verschil is met een abonnement waarbij een maandelijks verkregen beltegoed maar 1 of 2 maanden houdbaar is. De onbeperkte houdbaarheid van het beltegoed wordt uitgelegd onder de tab “Tarieven” op de website van adverteerder. Bovendien wordt een klant verschillende malen gewaarschuwd voordat het mobiele nummer dreigt te vervallen en heeft hij na het op inactief zetten van het nummer nog 3 maanden de tijd om op te waarderen en het nummer alsnog te activeren.
Het oordeel van de Commissie
In de uiting wordt van het prepaid beltegoed zonder enig voorbehoud gezegd dat dit onbeperkt houdbaar is. Dit wekt de suggestie dat aan de houdbaarheid van het beltegoed geen beperkingen zijn verbonden, terwijl, zo heeft adverteerder erkend, in werkelijkheid de voorwaarde geldt dat binnen 6 maanden het telefoonnummer moet zijn gebruikt of het tegoed moet zijn opgewaardeerd. Gelet hierop acht de Commissie de mededeling “Beltegoed onbeperkt houdbaar” niet juist. Hierbij is niet van belang dat de situatie waarin 6 maanden geen enkel gebruik wordt gemaakt van een telefoonnummer uitzonderlijk is, zoals door adverteerder gesteld.
Gelet op het vorenstaande gaat de bestreden uiting gepaard met onjuiste informatie als bedoeld in de aanhef van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code NRC). Omdat de gemiddelde consument door de uiting ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, acht de Commissie de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
Gelet op het vorenstaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.