De bestreden reclame-uitingen
Het betreft een folder en een advertentie in het huis-aan-huisblad De Heraut betreffende het Glasvezel Alles-in-één-Pakket van KPN.
In de folder staat onder meer: “Voordelig bellen in digitale kwaliteit” en in de advertentie: “Voordelig digitaal bellen”.
De klacht
Er is geen sprake van voordelig bellen in digitale kwaliteit. De tarieven van digitaal bellen zijn 2 à 3 keer zo hoog als bij het analoge BelBasisabonnement van KPN en 3 keer zo hoog als de tarieven bij concurrenten zoals Lijbrandt.
Het verweer
Voor bellen naar vaste nummers is het BelBasistarief inderdaad lager dan het tarief bij Glasvezel Alles-in-één. Daarentegen is het bellen naar mobiele nummers bij BelBasis duurder en zijn de abonnementskosten van het BelBasisabonnement € 14 per maand hoger. Gelet op het door KPN gehanteerde prijsniveau voor digitaal bellen acht adverteerder het ook in vergelijking met andere telefonieaanbieders niet misleidend te spreken van “Voordelig bellen in digitale kwaliteit”.
Het oordeel van de Commissie
Naar het oordeel van de Commissie heeft adverteerder voldoende aannemelijk gemaakt dat de abonnementskosten van (de component bellen van) het Glasvezel Alles-in-één-Pakket lager zijn dan de abonnementskosten van het analoge BelBasisabonnement, en dat het bellen naar mobiele nummers bij Alles-in-één goedkoper is dan bij BelBasis. Gelet hierop acht de Commissie het niet ontoelaatbaar dat in de bestreden uitingen met betrekking tot het Glasvezel Alles-in-één-Pakket wordt gezegd: “Voordelig bellen in digitale kwaliteit” en “Voordelig digitaal bellen”.
Naar het oordeel van de Commissie zal de mededeling dat met KPN Glasvezel Alles-in-één voordelig digitaal kan worden gebeld door de gemiddelde consument niet zodanig worden begrepen dat KPN hiermee stelt voordeliger te zijn dan andere aanbieders van digitale telefonie.
Gelet op het vorenstaande wordt als volgt beslist
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.