De bestreden reclame-uiting
Het betreft een uiting over “KPN Compleet” op www.kpn.com. Daarin staat onder meer:
“Je hebt al producten van KPN op jouw adres staan. Bestel je hier een mobiel abonnement bij dan krijg je onderstaande voordelen”, waarna onder meer is vermeld:
“€ 5,- Extra Korting
Elke maand € 5,- extra korting op elk mobiele abonnement”
en
“KPN Compleet
Bestel en ontvang de volgende voordelen:”, waarna onder meer is vermeld:
“€ 5,-
Mobiel
Korting” en, achter een cirkel met daarin het teken “?”: “Meer info”.
en
“Je krijgt € 5,- Mobiel Korting per maand omdat je compleet bent met meerdere KPN-abonnementen op hetzelfde adres”.
en
“Combineer Mobiel met Internet,
TV of Bellen van KPN en krijg meer voordeel
? Gratis zenders + films
? Dubbel zoveel MB’s
? Dubbel zoveel minuten/sms’jes”.
De klacht
De klacht wordt als volgt samengevat.
De € 5,- korting per maand heeft klager doen besluiten nog een abonnement af te sluiten bij KPN. Het blijkt echter dat men “KPN compleet korting” alleen verkrijgt als men zich daarvoor “nog ergens” “op een website” aanmeldt.
Gesuggereerd wordt dat de consument alleen maar zoveel mogelijk producten hoeft te bestellen en dan korting krijgt, terwijl verzwegen wordt dat de consument de compleet korting ook nog moet aanvragen “op een website”.
Het verweer
Het verweer wordt als volgt samengevat.
De klacht betreft het niet expliciet vermelden in de reclame-uiting dat de
klant zich dient aan te melden om de compleet korting te ontvangen.
KPN biedt haar klanten een compleet korting wanneer de klant of klanten meerdere KPN producten op hetzetfde adres afneemt/afnemen. Adverteerder doet dit alleen voor zover alle op het betreffende adres wonende contractanten hiermee akkoord zijn.
KPN zou de compleet korting graag automatisch aan willen zetten, maar vanwege een aantaI (in het verweer genoemde) juridische bezwaren is dit niet mogetijk.
ln reclame-uitingen over compleet korting wordt altijd verwezen naar ‘meer informatie’. Wanneer hier op wordt geklikt, komt men terecht op een informatiewebsite speciaaI over de compleet korting (www.kpn.com/compleet).
Op deze site worden alle voorwaarden genoemd en wordt uitleg gegeven over het verkrijgen van de korting. Ook bij de veel gestelde vragen staat dat de klant zich voor de korting dient aan te melden (campagnes.kpn.com/krijg-meer/kpn-compteet/prive).
KPN heeft naast de informatiewebsite ook reclamecampagnes gevoerd om de korting onder de aandacht te brengen, en wel in de vorm van het bellen van klanten door callcenteragents.
Klager is bij KPN niet bekend onder het in deze klacht opgenomen adres, maar wel op een ander adres. Daar worden meer producten van KPN afgenomen, waaronder “het telefoonnummer genoemd in de klacht”. Blijkens het KPN systeem ontvangt klager vanaf maart 2016 de korting en de voordelen van compleet. Klager heeft zich op enig moment aangemeld voor de korting. Er is door KPN dus geen fout gemaakt.
Van strijd met de Nederlandse Reclame Code (NRC) is geen sprake. Klager ontvangt reeds enige tijd de korting waar hij recht op heeft vanaf het moment van zijn aanmelding.
E-mail van 12 oktober 2016 van het secretariaat van de Stichting Reclame Code
De inhoud van deze e-mail wordt als volgt samengevat.
In het verweer staat dat in de uiting wordt verwezen naar informatie, toepasselijke voorwaarden en uitleg over het verkrijgen van de betreffende korting. Aan adverteerder wordt verzocht om de uiting(en) met deze verwijzingen en informatie over te leggen.
Reactie van adverteerder bij email van 19 oktober 2016
Deze reactie wordt als volgt samengevat
De bestreden reclame-uiting begint met “Combineer mobiel met internet , TV of bellen van KPN en krijg meer voordeel”. Vervolgens staan er 3 voordelen opgesomd. Naast de opsomming staat een knop afgebeeld voor “Meer info”. Als men hierop klikt verschijnt de website waar alle voorwaarden worden uitgelegd in speciale compleet voorwaarden (www.kpn.com/compleet).
De ondergetekende van deze reactie zal een verzoek indienen om vanaf 20 oktober 2016 op de website bij de veel gestelde vraag “Wat zijn de voorwaarden van KPN compleet?” een bullet toe te voegen waarin staat dat aanmelding, zoals uitgelegd in de voorwaarden, vereist is.
Het oordeel van de voorzitter
Zoals adverteerder ook bij verweer heeft meegedeeld, dient de consument zich in het kader van “KPN Compleet” aan te melden voor het verkrijgen van de “€ 5,- extra korting op je abonnement”, één van de zogenaamde “Compleet voordelen”. In de bestreden uiting, die moet worden aangemerkt als een uitnodiging tot aankoop in verband met een overeenkomst op afstand, wordt de € 5,- Extra Korting aangeprezen, zonder dat voldoende duidelijk wordt gewezen op het feit dat men zich voor deze korting dient aan te melden. De enkele mededeling “Meer info”, waarop men volgens de nadere reactie van adverteerder kan klikken en door middel waarvan men bij “speciale compleet voorwaarden” komt, geeft wat dat betreft onvoldoende informatie.
Bovenbedoelde verplichting tot aanmelding betreft naar het oordeel van de voorzitter essentiële informatie als bedoeld in artikel 8.4 onder k NRC. Nu deze informatie niet op voldoende duidelijke wijze is verstrekt, is de uiting in strijd met artikel 8.4 aanhef en k NRC.
Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.
De beslissing van de voorzitter
De uiting is in strijd met artikel 8.4 onder k NRC. De voorzitter beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.