a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Status:

Dossiernr:

2017/00470

Datum:

31-07-2017

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Uitzenden/ICT

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft de aanbieding van het sim only abonnement “Onbeperkt” op adverteerders website www.youfone.nl/abonnementen.

 

De klacht

Youfone biedt een onbeperkt internet abonnement aan. In de kleine lettertjes of de voorwaarden staat echter: “Youfone Onbeperkt Internet heeft een Fair Use Policy van 15 GB. Bij het bereiken van de bundelgrootte wordt de snelheid verlaagd naar 64Kbps. Je hebt dan nog de mogelijkheid om een extra databundel te kopen voor het restant van de maand zodat je weer gebruik kunt maken van de volledige internetsnelheid.”

Het abonnement is dus niet onbeperkt, maar een bundel van 15GB. Met een snelheid van 64Kbps kun je geen muziek of video streamen, maar hooguit een tekstbericht via WhatsApp versturen. Klager stelt dat Youfone de naam van het abonnement moet wijzigen of de snelheidsverlaging eraf moet halen.

 

Het verweer

Het verweer wordt als volgt samengevat.

Youfone adverteert uitsluitend op haar website voor het sinds kort aangeboden abonnement ‘Onbeperkt MB’. Op de website staat een speciale pagina met volledige uitleg over dit abonnement. Hierin staat onder meer dat Youfone een Fair Use Policy (FUP) hanteert voor haar mobiele diensten om overbelasting van het KPN netwerk, misbruik van diensten en overlast voor andere gebruikers van de diensten te voorkomen. Verder staat er: “Met de onbeperkt MB bundel van Youfone heb je maandelijks een bundelgrootte van 15GB. Hierna wordt de snelheid verlaagd naar 64Kbps. Je hebt dan nog de mogelijkheid om een extra bundel te kopen voor het restant van de maand zodat je weer gebruik kunt maken van de volledige internetsnelheid.” Youfone hanteert dus een FUP en communiceert open en transparant hierover. De consument wordt – met de in de klacht geciteerde bewoordingen – op de FUP gewezen in de keuzehulp bij de abonnementen op de pagina waarop het ‘Onbeperkt’ abonnement wordt aangeboden. De keuzehulp verwijst tevens naar de hiervoor bedoelde webpagina met uitleg over het ‘Onbeperkt’ abonnement.

Uit uitspraken van de Commissie blijkt, zo meent Youfone, dat de consument bij een aanprijzing met de woorden ‘onbeperkt’ of ‘unlimited’ voor onder andere internetdiensten er op bedacht moet zijn dat er mogelijk beperkingen of een FUP gelden, althans dat er beperkingen mogen gelden, die wel (onder andere) aan artikel 8.3 onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC) moeten voldoen. Dit houdt in dat essentiële informatie niet voor de consument verborgen mag worden gehouden. Youfone adverteert alleen op haar website en houdt daarbij geen informatie verborgen voor de consument. Youfone verwijst met betrekking tot de verwachtingen van de consument ook naar een uitspraak van de Geschillencommissie (Telecommunicatie) van 12 november 2014, waarin is geoordeeld dat bij de uitleg van de advertentietekst “onbeperkt internet” niet kan worden volstaan met een uitsluitend taalkundige uitleg, maar moet worden nagegaan wat de consument naar aanleiding van de advertentietekst redelijkerwijze heeft mogen en moeten begrijpen. Youfone stelt – onder het overleggen van stukken – dat feitelijk alle huidige aanbieders van een ‘onbeperkt’ of ‘unlimited’ abonnement een of andere beperking toepassen. Mede hierdoor worden de verwachtingen van de consument gematigd. Bij de beoordeling of een reclame-uiting misleidend is, moet van de totale uiting worden uitgegaan en moet het onderling verband van de verschillende onderdelen in ogenschouw worden genomen. Op grond van de totale uiting mag de consument bij de aanprijzing van het abonnement ‘Onbeperkt MB’ niet verwachten dat geen enkele beperking geldt. De totale uiting, die bestaat uit de uiting op de webpagina met inbegrip van de uitleg over de FUP en de bijbehorende webpagina met uitleg over het ‘Onbeperkt’ abonnement, zal bij de consument geen onjuiste verwachtingen (kunnen) wekken.

Youfone verzoekt de Commissie de klacht af te wijzen.

 

De mondelinge behandeling

Het standpunt van Youfone is nader toegelicht. Daarbij is onder meer aangevoerd dat het gemiddelde dataverbruik in Nederland over de gehele markt bezien 1 à 2 GB per maand is. Gelet hierop is een bundelgrootte van 15GB voor de gemiddelde consument daadwerkelijk onbeperkt. Desgevraagd deelt Youfone mee dat het gemiddelde verbruik van gebruikers met een ‘onbeperkt’ abonnement – van Youfone of van alle providers die een dergelijk abonnement aanbieden – haar niet bekend is.

 

Het oordeel van de Commissie

1.

Vast staat dat het door Youfone op haar website aangeboden abonnement met de naam “Onbeperkt” (of “Onbeperkt MB” / “Onbeperkt data”) een bundelgrootte heeft van 15GB per maand en dat na verbruik van 15GB de internetsnelheid wordt verlaagd naar 64Kbps. Gebleken is dat van deze snelheidsverlaging bij het bereiken van 15GB, door Youfone aangeduid als Fair Use Policy (FUP), kennis kan worden genomen door te klikken op de link “Keuzehulp nodig?” die op de pagina “Stel je abonnement samen” staat bij het aanbod van de vijf internetabonnementen met verschillende (oplopende) bundelgroottes. In deze mededeling die via de keuzehulp wordt bereikt, is opnieuw een link opgenomen, die doorlinkt naar een webpagina met uitgebreidere informatie over het ‘Onbeperkt’ abonnement.

2.

Klager maakt bezwaar tegen de aanprijzing van het abonnement “Onbeperkt”, omdat dit abonnement niet daadwerkelijk onbeperkt is, maar een bundel van 15GB. Youfone stelt zich op het standpunt, kort samengevat, dat zij alleen op de website adverteert met haar ‘Onbeperkt’ abonnement, op die website duidelijke informatie over dit abonnement wordt verstrekt, elke mobiele provider beperkingen (FUP) hanteert bij een dergelijk abonnement en bovendien een databundel van 15GB voor de gemiddelde consument daadwerkelijk onbeperkt is. De Commissie overweegt als volgt.

3.

De informatie over de door Youfone gehanteerde FUP, waardoor het ‘Onbeperkt’ abonnement in feite beperkt is tot 15GB, wordt alleen getoond indien bij de opsomming van de door Youfone aangeboden internetabonnementen, met databundels variërend van 1750MB tot ‘Onbeperkt MB’, wordt geklikt op de link “Keuzehulp nodig?” De aanduiding van deze link maakt niet duidelijk dat daaronder essentiële informatie wordt gegeven waaruit blijkt dat het datategoed van het ‘Onbeperkt’ abonnement in werkelijkheid feitelijk beperkt is tot 15GB. Wie meent geen hulp nodig te hebben bij het kiezen van zijn internetabonnement, en de keuzehulp niet aanklikt, wordt dus niet geïnformeerd over de inhoud van het ‘Onbeperkt’ abonnement.

4.

Bovendien geldt dat – daargelaten of een ‘Fair Use Policy’ een gebruikelijk fenomeen is, zoals Youfone stelt – naar het oordeel van de Commissie, ook al zou de verwijzing op juiste wijze zijn gedaan, de gemiddelde consument er niet op bedacht behoeft te zijn dat het als “Onbeperkt MB” aangeprezen abonnement in feite, onder de noemer van een FUP, een vaste bundelgrootte van 15GB heeft. Niet is immers in geschil dat bij een internetsnelheid van 64Kbps, waarnaar de snelheid na verbruik van 15GB wordt teruggebracht, verschillende internetdiensten – bijvoorbeeld het streamen van video en muziek – niet meer goed functioneren. Dat het datagebruik van de gemiddelde consument volgens Youfone (veel) lager ligt dan 15GB is geen rechtvaardiging voor de absolute aanduiding “Onbeperkt MB”. Het is aannemelijk dat juist de consument die niet door een bundelgrootte in de gebruiksmogelijkheden van internet beperkt wil worden, geïnteresseerd is in het abonnement “Onbeperkt MB”.

5.

Gelet op het voorgaande is de Commissie van oordeel dat de uiting, waarin het abonnement wordt aangeprezen als “Onbeperkt”(of “Onbeperkt MB”/“Onbeperkt data”) terwijl het in feite een 15GB abonnement betreft, gepaard gaat met onjuiste informatie en voor de gemiddelde consument onduidelijk is ten aanzien van de gebruiksmogelijkheden van het abonnement als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b NRC. Omdat de Commissie verder van oordeel is dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

De beslissing

De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken