a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2019/00092/A

Datum:

21-03-2019

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Uitzenden/ICT

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een TV commercial met de volgende tekst:

“Weet u het nog? We hadden elkaar de laatste headbangende ‘Hyves-banaan’ nog niet gestuurd, of we begonnen met ‘binge watchen’, en massaal te ‘swipen’ voor de liefde. Mede dankzij XS4ALL. Al jaren de beste alles-in-een-provider van Nederland. Stap nu over naar XS4ALL en kijk de eerste zes maanden gratis TV. XS4ALL.

In beeld verschijnen de teksten “Kijk de eerste zes maanden gratis TV” en “Check de voorwaarden op XS4ALL.nl”.

 

De klacht

Klager maakt bezwaar tegen het feit dat XS4ALL nog steeds reclame uitzendt om abonnees te werven, terwijl al bekend is dat XS4ALL binnenkort wordt opgeheven en ingelijfd wordt bij KPN.

 

Het verweer

KPN heeft in januari 2019 in een persverklaring en aan de medewerkers bekend gemaakt dat zij zich gaat richten op het KPN-merk. In de loop van 2019 en 2020 zal zij het KPN-merk aanvullen met de sterke eigenschappen van de merken Telfort, Telfort  Zakelijk, XS4ALL en YES Telecom. Het voornemen is om op termijn de dienstverlening van deze merken verder te laten gaan onder de vlag van het KPN-merk. Voor het merk XS4ALL moeten de concrete plannen nog worden uitgewerkt en de interne besluitvormingsprocessen nog worden doorlopen. XS4ALL bestaat nog steeds, als merk en als onderneming en mag dus adverteren, aldus adverteerder. 

 

Het oordeel van de Commissie

Klager maakt bezwaar tegen de commercial omdat daarin reclame wordt gemaakt voor een merk dat binnenkort niet meer bestaat.

Deze klacht kan niet slagen.

Op dit moment bestaat het merk XS4ALL nog wel en kan men van de diensten van XS4ALL gebruik maken. Ook is het momenteel mogelijk om een abonnement op XS4ALL te nemen. Dat er plannen zijn om XS4ALL in 2019/2020 te laten ‘opgaan’ in KPN, waarbij het kennelijk nog niet bekend is hoe deze plannen precies uitgevoerd gaan worden, maakt niet dat adverteerder geen reclame meer mag maken voor haar merk of dat de uiting om die reden misleidend kan worden geacht.

Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken