De bestreden reclame-uiting
Het betreft een radiocommercial met de volgende tekst:
“Weet u het nog? We hadden elkaar de laatste headbangende ‘Hyves-banaan’ nog niet gestuurd, of we begonnen massaal met ‘swipen’ voor de liefde. Mede dankzij XS4ALL. Al jaren de beste alles-in-een-provider van Nederland. Stap nu over en kijk de eerste zes maanden gratis TV. Check de voorwaarden op XS4ALL.nl”.
De klacht
De klacht wordt als volgt samengevat.
Klager maakt bezwaar tegen de uiting, omdat daarmee klanten worden geworven voor XS4ALL terwijl moederbedrijf KPN publiekelijk heeft aangekondigd dat het merk XS4ALL gaat stoppen. Volgens klager is dit misleidend, omdat de oude XS4ALL niet meer bestaat: de naam en aloude service zijn verdwenen, en de op innovatie gerichte medewerkers worden eruit gewerkt, aldus klager. Klager zit al 20 jaar bij XS4ALL, en vond XS4ALL de beste alles-in-een-provider van Nederland, opgericht door (destijds) de beste pioniers op dit gebied.
Het verweer
KPN heeft in januari 2019 in een persverklaring en aan de medewerkers bekend gemaakt dat zij zich gaat richten op het KPN-merk. In de loop van 2019 en 2020 zal zij het KPN-merk aanvullen met de sterke eigenschappen van de merken Telfort, Telfort Zakelijk, XS4ALL en YES Telecom. Het voornemen is om op termijn de dienstverlening van deze merken verder te laten gaan onder de vlag van het KPN-merk. Voor het merk XS4ALL moeten de concrete plannen nog worden uitgewerkt en de interne besluitvormingsprocessen nog worden doorlopen. XS4ALL bestaat nog steeds, als merk en als onderneming en mag dus adverteren, aldus adverteerder.
Het oordeel van de Commissie
Klager maakt bezwaar tegen de uiting omdat er – kort gezegd – reclame wordt gemaakt voor een merk dat feitelijk niet meer bestaat.
Deze klacht kan niet slagen.
Op dit moment bestaat het merk XS4ALL nog wel en kan men van de diensten van XS4ALL gebruik maken. Ook is het momenteel mogelijk een abonnement op XS4ALL te nemen. Dit wordt ook niet betwist. Dat, volgens klager, met het verdwijnen van het merk XS4ALL ook de goede naam en, naar klager vreest, de service van dit merk zullen verdwijnen, maakt niet dat adverteerder op dit moment geen reclame mag maken voor haar merk, of dat reclame maken om deze reden misleidend is. Van een slechte(re) service, of andere nadelige gevolgen van de plannen van KPN voor XS4ALL is niet gebleken.
Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.