Omschrijving:Het betreft de website www.bol.com van Bol.com, waarop het boek ‘Harry Potter and the Deathly Hallows’ wordt aangeboden. Bij deze aanbieding staat: “Bij bol.com: Vandaag besteld, morgen in huis!” |
De klacht De aanprijzing “Vandaag besteld, morgen in huis!” zet mensen aan tot het kopen van het boek bij adverteerder. Na bestelling van het boek door klager bleek de levertijd 2 tot 4 werkdagen te zijn. Om die reden acht klager de uiting misleidend. |
Het verweer Er zijn twee edities van het boek: een volwassenen- en een kindereditie. De volwasseneneditie was die betreffende dag niet meer op voorraad. De kindereditie was dat wel. De aanprijzing “Vandaag besteld, morgen in huis!” staat bij een afbeelding waarop de beide edities staan. Omdat de kindereditie wel direct leverbaar was, is de aanprijzing “Vandaag besteld, morgen in huis!” gerechtvaardigd. Bij het plaatsen van het boek in het winkelwagentje wordt de actuele levertijd getoond. Klager is hierover vóór het plaatsen van de bestelling geïnformeerd. |
Het oordeel van de Commissie |
De beslissingOp grond van het vorenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. |
Regeling: artikel 7 NRC |