a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2008/08.0517

Datum:

22-12-2008

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft een reclame-uiting van Vodafone Libertel op de website www.vodafone.nl. Op de subpagina www.vodafone.nl/shop/prive/index.jsp (de webshop) worden onder meer mobiele telefoons aangeboden. Op genoemde subpagina staat onder meer:
“Vodafone Online Shop
– gratis 24 uurs levering
– levering op zaterdag
– 24 uur open
– winkelen vanuit je luie stoel”.

De klacht

Een week na haar bestelling heeft klaagster nog steeds geen telefoon ontvangen. Als klaagster naar haar telefoon informeert, deelt een medewerker van adverteerder mee dat er grote problemen zijn bij het distributiecentrum, waardoor het nog minstens twee weken zal duren voordat de telefoon geleverd wordt.

Het verweer

De mededeling dat sprake is van een ’24 uurs levering’ geldt alleen voor nieuwe klanten. Voor bestaande klanten geldt een levertijd van 14 dagen. Adverteerder is niet van mening dat klaagster is misleid, omdat de levertijd in het ‘aankoopproces’ uitdrukkelijk aan haar is meegedeeld. Adverteerder voegt kopieën bij van de webpagina’s die in beeld komen wanneer een klant een bestelling plaatst. In de derde stap van het ‘aankoopproces’ komt onder meer de tekst: “de verlenging van je contract gaat binnen 14 dagen in”. In de vijfde stap verschijnt onder meer de volgende zin: “Als je een abonnement met toestel neemt, wordt het toestel binnen 2 weken gratis thuisbezorgd.”

Het oordeel van de Commissie

Op de website van adverteerder staat zonder voorbehoud dat producten die online worden gekocht binnen 24 uur worden geleverd. Vast staat echter dat dit slechts geldt voor nieuwe klanten. Dit blijkt pas in de vijfde stap van het aankoopproces. Gelet op het voorgaande is de Commissie van oordeel dat hier sprake is van het te laat verschaffen van essentiële informatie als bedoeld in artikel 8.3 onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC (nieuw)). Voorts is de Commissie van mening dat hierdoor de gemiddelde consument ertoe gebracht kan worden om een besluit te nemen over een transactie, dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk als bedoeld in artikel 7 NRC (nieuw).

De beslissing

Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 van de NRC (nieuw). Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.


Regeling:

artikel 7 NRC

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken