Omschrijving:Het betreft een reclame-uiting van Vodafone Libertel op de website www.vodafone.nl. Op de subpagina www.vodafone.nl/shop/prive/index.jsp (de webshop) worden onder meer mobiele telefoons aangeboden. Op genoemde subpagina staat onder meer: |
De klacht Een week na haar bestelling heeft klaagster nog steeds geen telefoon ontvangen. Als klaagster naar haar telefoon informeert, deelt een medewerker van adverteerder mee dat er grote problemen zijn bij het distributiecentrum, waardoor het nog minstens twee weken zal duren voordat de telefoon geleverd wordt. |
Het verweer De mededeling dat sprake is van een ’24 uurs levering’ geldt alleen voor nieuwe klanten. Voor bestaande klanten geldt een levertijd van 14 dagen. Adverteerder is niet van mening dat klaagster is misleid, omdat de levertijd in het ‘aankoopproces’ uitdrukkelijk aan haar is meegedeeld. Adverteerder voegt kopieën bij van de webpagina’s die in beeld komen wanneer een klant een bestelling plaatst. In de derde stap van het ‘aankoopproces’ komt onder meer de tekst: “de verlenging van je contract gaat binnen 14 dagen in”. In de vijfde stap verschijnt onder meer de volgende zin: “Als je een abonnement met toestel neemt, wordt het toestel binnen 2 weken gratis thuisbezorgd.” |
Het oordeel van de Commissie |
De beslissing Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 van de NRC (nieuw). Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. |
Regeling: artikel 7 NRC |