De bestreden reclame-uiting
Het betreft de mededeling over de levertijd van “Smart Selection”-producten op de website www.dell.com.
De klacht
Op de website wordt voor de Smart Selection-systemen geadverteerd met een levertijd “binnen twee werkdagen”. Naar aanleiding van deze levertijd heeft klager besloten tot aankoop van een Smart Selection-systeem. Bij de bestelling op 29 september 2013 werd 4 oktober 2013 als leverdatum genoemd. In de op 2 oktober 2013 ontvangen orderbevestiging werd echter 21 oktober 2013 als verwachte leverdatum vermeld. Navraag bij Dell leerde dat de vertraging het gevolg was van leveringsproblemen in China. Op 7 oktober 2013 bleek de op de website genoemde leveringstermijn echter nog niet te zijn aangepast.
Het verweer
Dell hanteert geschatte leveringstijden die per systeem verschillen. Het door klager bestelde systeem had te kampen met vertraging. Op het moment van bestellen was op de website de informatie met betrekking tot de vertraging nog niet verwerkt, waardoor enige tijd niet de juiste leveringstijden vermeld zijn. In de orderbevestigingen, ook in het geval van klager, zijn wel de juiste termijnen genoemd. Adverteerder biedt klager excuus aan voor de hinder die hij heeft ondervonden van het tijdelijk niet correct vermelden van de geschatte leveringstijden.
Inmiddels zijn de geschatte leveringstermijnen voor het betreffende Smart Selection-systeem op de website gecorrigeerd.
Het oordeel van de Commissie
In de bestreden uiting wordt met betrekking tot de levering van Smart Selection-producten zonder voorbehoud gesteld: “Bezorging binnen 2 werkdagen” en “…thuis of op kantoor geleverd binnen 2 werkdagen”. Deze korte leveringstermijn kan een belangrijke overweging vormen voor de beslissing tot aankoop van het aangeprezen product. Als erkend is komen vast te staan dat de genoemde leveringstermijn van twee werkdagen ten tijde van de door klager geplaatste bestelling – en volgens klager gedurende enkele daaropvolgende dagen – niet juist was en dat de levering een aanzienlijke vertraging heeft opgelopen.
Het is aan adverteerder ervoor te zorgen dat de op haar website vermelde informatie juist is. Nu dat met betrekking tot de leveringstermijn van de Smart Selection-producten – in ieder geval gedurende enige tijd – niet het geval is (geweest), gaat de bestreden uiting gepaard met onjuiste informatie ten aanzien van de levering als bedoeld in de aanhef en onder b van artikel 8 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Omdat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
De Commissie heeft kennis genomen van adverteerders mededeling dat de informatie over de leveringstermijnen op de website is aangepast. Dit neemt het misleidende karakter van de bestreden uiting echter niet weg.
Gelet op het vorenstaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.