De bestreden reclame-uiting
Het betreft een e-mail, verstuurd aan het adres “XXX”. Daarin staat onder meer:
“Gratis bezorging en altijd een winkel in de buurt
2 berichten
Bruna. nl <actiemail@bruna. nl> 4 mei 2017 om 17:02
Aan:
Laat je verrassen door het ruime aanbod
boeken I online versie
bruna (logo)
Hoi,
Bruna staat voor kwaliteit. We werken hard
om jou zo goed mogelijk van dienst te zijn.
Laat je bestellingen vanaf € 20 gratis
bezorgen. Ook alle boeken uit de top 100
best verkochte boeken leveren we gratis.
Even niet thuis? Haal je pakketje dan op bij
één van de 300 Bruna winkels bij jou in de
buurt. Kom langs wanneer het jou uitkomt.
Gratis bezorgd vanaf 20,-
Voor 23:00 besteld
morgen in huis
Gratis afhalen in de winkel
Er is keuze genoeg. Kies uit meer dan 160 000
boeken, wenskaarten, kantoorspullen en
schoolartikelen.”
Een aan te klikken button met de tekst: “Ontdek ons assortiment”
en
“Vragen?
Heb je na het lezen hiervan toch nog
vragen? Uiteraard is onze klantenservice
ook telefonisch bereikbaar. Op werkdagen
van 9.00 tot 17.00 uur via 088 – 7800 600
Ook kun je je vragen altijd stellen via ons
vragenformulier”.
De klacht
De klacht wordt als volgt samengevat.
Vermeld wordt dat de verzending van bestellingen vanaf € 20,- gratis is. Klager heeft ervaren dat dit voor België niet geldt; dan worden verzendkosten van € 6,- verschuldigd. In geval van een boek van € 20 is dat veel, aldus klager.
Een bij Bruna ingediende klacht werd afgewezen; klager diende de algemene voorwaarden te lezen. Dat is echter niet in de bestreden uiting vermeld.
Het verweer
Namens adverteerder (hierna ook: Bruna) is onder meer het volgende meegedeeld.
De klacht betreft de hoogte van verzendkosten voor verzending van een bestelling via www.bruna.nl naar België.
Klager woont in België. Bruna is een in Nederland gevestigd bedrijf met uitsluitend filialen in Nederland. De reclame richt zich dan ook op de Nederlandse markt. Bruna bezorgt wel bestellingen buiten Nederland, maar omdat de producten altijd vanuit Nederland verstuurd worden, gelden daarvoor hogere verzendkosten. De consument wordt hier duidelijk voor gewaarschuwd. Consumenten kunnen bestellingen doen via de website www.bruna.nl. Op de website is vermeld welke verzendkosten Bruna in rekening brengt. Vanaf elke pagina op de website kan onderaan worden doorgeklikt naar de pagina “Bestellen, leveren en verzendkosten”. Men komt dan terecht op https://www.bruna.nl/bestellen-leveren-en-verzendkosten. Een print van deze pagina wordt overgelegd.
Op deze pagina is duidelijk uiteengezet dat er geen verzendkosten in rekening worden gebracht bij bezorging in Nederland in geval van een besteding van meer dan EUR 20,00 en dat de bezorgkosten bij levering in België altijd EUR 6,00 bedragen.
Tijdens het bestelproces wordt de consument hier bovendien nadrukkelijk op gewezen.
Op het moment dat de consument de producten in zijn winkelmandje wil afrekenen, komt hij op een pagina waar hij zijn persoonlijke gegevens moet invullen, waaronder zijn adresgegevens. Zodra de consument hier een ander land invult dan Nederland, verschijnt de volgende melding in beeld:
“Voor het buitenland gelden andere bezorgkosten en levertijden. Klik hier voor meer
informatie.” Een print van deze pagina wordt overgelegd. Als de consument op de link klikt, komt hij weer op de eerdergenoemde pagina “Bestellen, leveren en verzendkosten” terecht, met een overzicht van de toepasselijke verzendkosten.
Gelet op het bovenstaande is er volgens Bruna geen sprake van misleiding. De informatie is duidelijk en de consument wordt nadrukkelijk op de verzendkosten gewezen, alvorens hij zijn bestelling definitief maakt.
Het oordeel van de Commissie
De Commissie stelt voorop dat zij de bestreden e-mail zal beoordelen als een op zichzelf staande reclame-uiting. Weliswaar begrijpt de Commissie uit de afdruk van de e-mail dat deze een doorklikmogelijkheid bevat naar “ons assortiment”, maar niet is gesteld of gebleken dat men bij gebruikmaking van deze doorklikmogelijkheid terechtkomt bij de in het verweer genoemde informatie over verzendkosten op www.bruna.nl.
Gelet op de onderhavige klacht dient de vraag te worden beantwoord of klager ervan uit mocht gaan dat de in de e-mail opgenomen mededeling “Gratis bezorgd vanaf 20,-“ ook betrekking heeft op de bezorging van bestellingen vanaf € 20,- in België. De Commissie oordeelt hierover als volgt.
De onderhavige e-mail is afkomstig van een Nederlands e-mailadres: “actiemail@bruna.nl”. De Commissie neemt verder in aanmerking dat de e-mail niet naar een e-mailadres met als extensie “be” is gezonden, maar naar een g-mailadres en Bruna er daarom niet bedacht op hoefde te zijn dat de geadresseerde in België woont.
Gelet op het bovenstaande zal de gemiddelde, buiten Nederland wonende consument die deze e-mail ontvangt er van uitgaan dat de bewuste gratis bezorging in elk geval in Nederland geldt, en erop bedacht zijn dat bezorging buiten Nederland mogelijk wel verzendkosten met zich zal brengen. Hij zal begrijpen dat hij er goed aan doet zich ter zake nader te informeren, bijvoorbeeld door de website van adverteerder te raadplegen.
Naar het oordeel van de Commissie mocht klager er niet van uitgaan dat de mededeling “Gratis bezorgd vanaf € 20,-“ ook voor België geldt.
Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.