De bestreden reclame-uiting
Het betreft een advertentie op de website www.mastertools.nl, voor zover daarin een accu klop/schroefboormachine van DEWALT 18v wordt aangeboden voor de prijs van € 103,95.
Naast de afbeelding van de boormachine staat een tekstblok met daarin: “Dit artikel is (helaas) nog niet leverbaar: bekijk hier de alternatieven.”
De klacht
De betreffende boormachine staat volgens klager al geruime tijd op de website, maar kan niet daadwerkelijk besteld worden. De prijs van het artikel wijzigt van circa € 89,- tot € 109,-. Klager heeft van de verschillende prijsstellingen screenprints meegestuurd. Klager vindt de advertentie een lokkertje, aangezien de boormachine volgens hem niet voor de aangeboden prijs geleverd wordt.
Het verweer
Het verweer wordt als volgt samengevat.
Mastertools is een webwinkel met een online assortiment. Wanneer items tijdelijk niet leverbaar zijn, zet adverteerder deze als onverkoopbaar op haar website, soms voorzien van een verwachte levertijd. De knop om te bestellen en een item toe te voegen aan de winkelwagen verandert dan van groen naar rood, met de tekst dat het product niet leverbaar is. De knop is dan geen werkende knop maar toont alleen de tekst dat het item niet leverbaar is, met eventueel een verwijzing naar een alternatief. Hierdoor kan een klant het bewuste item niet aanschaffen en doet zij de klant geen actief aanbod. De reden voor het niet verwijderen van de knop is volgens adverteerder “SEO”. (adverteerder bedoelt hiermee kennelijk “Search Engine Optimization”).
Adverteerder vindt dat geen sprake is van reclame. Een product zichtbaar maken op de website zonder de mogelijkheid om dit te bestellen ziet zij niet als een aanprijzing. Het bewuste product is volgens haar nergens (extern) actief door adverteerder gepromoot. Het item was niet opgenomen in de Google Shopping Feed en er is geen nieuwsbrief verzonden met dit item als aanbod. Ook wordt het artikel nergens op de website aangeprezen als een speciale aanbieding. Een onbestelbaar artikel op de website is volgens haar geen lokkertje maar een uitverkocht product. Een item dat alleen op de eigen website van adverteerder te vinden is en nergens anders extern gepubliceerd is en niet aanzet tot een bepaalde actie, is geen advertentie, aldus adverteerder.
Het oordeel van de voorzitter
In de uiting wordt een boormachine aangeboden voor de prijs van € 103,95. Adverteerder erkent dat klager geen gebruik kon maken van de actie, maar betwist dat sprake is van reclame, omdat – kort gezegd – de boormachine alleen op de eigen website van adverteerder staat, en daarbij het bestelmechanisme is uitgeschakeld, waardoor het in haar ogen duidelijk is (en was) dat het artikel niet besteld kan worden.
De voorzitter overweegt als volgt.
De uiting is wel reclame (een uitnodiging tot aankoop), omdat in de commerciële boodschap de kenmerken en de prijs van het artikel vermeld worden. Of dit alleen op de website van adverteerder gebeurt of ook op andere plaatsen, is daarbij niet van belang. Voor de vraag of sprake is van reclame maakt het evenmin verschil of het bestelmechanisme in de uiting werkt of niet.
De volgende vraag is of sprake is van misleidende reclame.
Bij de beantwoording van deze vraag wordt vooropgesteld dat klager bij zijn klacht diverse screenprints heeft overgelegd, alle van de website van Mastertools. De voorzitter beschikt daardoor alleen over de aanprijzingen van de boormachine op de website van adverteerder.
In deze uitingen is in alle gevallen duidelijk de tekst “Dit artikel is (helaas) nog niet leverbaar: bekijk hier de alternatieven” zichtbaar. De gemiddelde consument zal op basis van deze uiting niet op het verkeerde been gezet worden, nu hij in een oogopslag ziet dat het artikel niet geleverd kan worden.
Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.
De beslissing van de voorzitter
De voorzitter wijst de klacht af.