a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Status:

Dossiernr:

2020/00347

Datum:

20-08-2020

Uitspraak:

VT voor zover nodig

Product/dienst:

Detailhandel

Motivatie:

Misleiding Voornaamste kenmerken product

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een uiting op de website van Gamma, voor zover daarop staat:

“High Dining Chelva Wit”
“€999.00          649.35”
[…]
“Voor 12:00 besteld, morgen in huis
Kies zelf je bezorgdag
Actie: Alle loungesets gratis thuisbezorgd (je bespaart €39.00)”

 

De klacht, zoals deze luidt na repliek

Klaagster heeft op 22 juni 2020 bij Gamma online in de aanbieding een tuinset besteld en als bezorgdag 3 juli 2020 gekozen. Op 14 juli 2020 heeft klaagster de tuinset nog steeds niet ontvangen en adverteerder kan op dat moment niet zeggen op welke datum de tuinset alsnog wordt bezorgd. In de tussentijd blijft adverteerder wel adverteren met ‘vandaag besteld, morgen in huis’. Na 3 weken heeft klaagster de bestelling geannuleerd en de tuinset in de winkel opgehaald.

 

Het verweer, zoals dit luidt na dupliek

Recentelijk is de website van Gamma aangepast. Adverteerder betreurt de ontstane situatie bij klaagster en doet haar uiterste best om dergelijke situaties in de toekomst te voorkomen.

 

Het oordeel van de voorzitter

In de bestreden uiting wordt zonder enig voorbehoud gesteld: “Voor 12:00 besteld, morgen in huis. Kies zelf een bezorgdag”. De gemiddelde consument zal de absolute mededeling ‘Voor 12:00 besteld, morgen in huis’ aldus opvatten dat de bestelling daadwerkelijk de volgende dag geleverd wordt. In het onderhavige geval heeft klaagster op 22 juni 2020 een tuinset besteld met leverdag 3 juli 2020, maar is het product op 14 juli 2020 nog niet geleverd. De voorzitter leidt hieruit af dat het kan voorkomen dat het door klaagster bestelde product een aanzienlijk langere levertijd heeft dan de uiting suggereert.

Gelet op het bovenstaande gaat de uiting gepaard met onjuiste informatie ten aanzien van de levering van het product als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b NRC. Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk als bedoeld in artikel 7 NRC.

Nu adverteerder heeft meegedeeld dat hetgeen klaagster stelt juist is, de website hierop is aangepast en zij tevens haar uiterste best zal doen om dergelijke situaties in de toekomst te voorkomen, zal de aanbeveling om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken worden gedaan voor zover nodig.

 

De beslissing

De voorzitter acht de uiting in strijd met artikel 7 NRC en beveelt adverteerder, voor zover nodig, aan om voortaan niet meer op dergelijke wijze reclame te maken.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken