a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Status:

Dossiernr:

2022/00482

Datum:

20-12-2022

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing) (gedeeltelijk)

Product/dienst:

Detailhandel

Motivatie:

Misleiding Voornaamste kenmerken product

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft

1. een advertentie van adverteerder in de zoekresultaten van Google. Daarin staat:
“Advertentie • https:/winparts.nl/ • (telefoonnummer adverteerder)

Vandaag besteld, morgen thuis – Wij controleren je bestelling

Bestel nu extra voordelig een nieuwe uitlaat met de handige kentekencheck! Veilig en vertrouwd betalen, ook achteraf met Afterpay. Klanten geven ons een 8.6

***** Beoordeling voor winparts.nl: 4,4-5  233 reviews

Uitlaat • Lambdasonde • Reparatiedelen • Katalysatoren • Spuitstukken • Uitlaatklemmen”.

2. Een niet nader gespecificeerde bestelpagina op de website winparts.nl, voor zover bij de producten “Buis 500 mm”, “Bocht 45 graden”, Pasbus- Lengte 100 mm” en “Liqui Moly Montagepasta voor uitlaten 150 gr” staat “Direct leverbaar”.

3. Een niet nader omschreven deel van de website van Winparts met de mededeling “Op werkdagen voor 21.00 uur besteld is morgen in huis”.

 

De samenvatting van de klacht

Volgens klager staat op de website winparts.nl op verschillende plekken: “Vandaag besteld, morgen thuis”, zowel in Google Ads als bij de onderdelen die je wilt bestellen. Klager heeft op woensdag 19 oktober 2022 onderdelen besteld waarbij stond “direct leverbaar”. Nadat hij had besteld, ontving hij een e-mail met de mededeling: “Op dit moment is het erg druk, niet alleen bij ons in het magazijn, maar ook bij onze leveranciers en vervoersdiensten. Uieraard doen we er alles aan om uw pakket zo spoedig en zorgvuldig mogelijk te bezorgen. Vaak lukt dit ook, maar helaas komt het soms voor dat een pakket vertraging oploopt. Onze excuses hiervoor.

We beloven u direct een e-mail te sturen zodra uw pakket vertraging oploopt, ook kunt u zelf de status van uw bestelling volgen via Mijn Winparts. Dank voor uw begrip!”
De vijf bestelde artikelen zijn op zaterdag 22 oktober 2022 bezorgd. Klager maakt bezwaar tegen de uitingen omdat de belofte “vandaag besteld, morgen thuis” niet wordt nagekomen.

 

De samenvatting van het verweer

Klagers bestelling van 19 oktober 2022 om 20.04 uur bestond uit vijf producten uit de webshop. Vier artikelen hiervan waren als “direct leverbaar” aangemerkt, en hadden een levertijd van één dag. Het vijfde artikel (“ophangbeugel kort”) was als “op voorraad” aangemerkt. Dat wil zeggen: “Op werkdagen voor 14.00 uur besteld is morgen in huis”. Gelet op het tijdstip van bestellen kon dit artikel niet de volgende dag al geleverd worden. Volgens adverteerder worden de klanten duidelijk geïnformeerd over de verwachte bezorgdatum (met een e-mail), zo ook klager. Bovendien worden de klanten ook in de winkelwagen geïnformeerd over de verwachte bezorgdatum. Adverteerder heeft in dit verband screenshots van haar website overgelegd waarop onderaan de bestelpagina van de “ophangbeugel kort” staat: “Op werkdagen voor 14.00 uur besteld is morgen in huis”, en van de pagina waarop de bestelling wordt getoond (de ‘winkelwagen’). Daarop staat bij “bezorging” van de bestelling: “Bezorgen aan huis: “overmorgen (zaterdag)”. Volgens adverteerder stellen de waarheidsgetrouwe levertijden die zij communiceert en hanteert de klanten in voldoende mate in staat om af te wegen of zij de transactie willen maken.     

 

Het oordeel van de voorzitter

1.

In de Google advertentie staat: “Vandaag besteld, morgen thuis”. Op de website winparts.nl staat (zo volgt uit het verweer), afhankelijk van het product waarvoor gekozen wordt: “Op werkdagen voor 21.00 uur besteld is morgen in huis” en “Op werkdagen voor 14.00 uur besteld is morgen in huis.”

2.

Volgens de vaste lijn van uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep dient de toezegging dat een product dat vandaag wordt besteld de volgende dag wordt bezorgd te worden nagekomen, behalve indien voldoende duidelijk is gewezen op uitzonderingen die kunnen gelden ten aanzien van de toegezegde levertijd.

3.
In de uiting in de Google zoekresultaten (uiting 1) wordt beloofd dat wat men “vandaag (heeft) besteld, morgen thuis” is. Vast staat dat in het geval van klager de bestelling drie dagen later is bezorgd, en dat klager pas na de bestelling is geïnformeerd over de mogelijke vertraging waarbij als algemene reden voor de vertraging “drukte” is gegeven. Nu de mededeling “Vandaag besteld, morgen thuis” geen voorbehoud bevat, en de bestelling later is bezorgd zonder specifieke reden, acht de voorzitter de uiting te absoluut.

4.

Voor de mededelingen op de website “Op werkdagen voor 21.00 uur besteld, morgen in huis” (uiting 3) en de mededeling “Op werkdagen voor 14.00 uur besteld, morgen in huis”, zoals adverteerder in haar verweer noemt, geldt het volgende. Op de bestelpagina van de producten, wordt zonder enig voorbehoud gesteld: “Op werkdagen voor 14.00 uur besteld is morgen in huis”, en “Op werkdagen voor 21.00 uur besteld is morgen in huis”. Nu klager zijn bestelling om 20.04 uur heeft gedaan, had hij er basis van deze mededelingen vanuit mogen gaan dat een deel van de bestelling (vier artikelen) de volgende dag al bezorgd zou worden, en het onderdeel “ophangbeugel kort” een dag daarna, op 21 oktober 2022. Vast staat dat de bestelling (vijf artikelen) is geleverd op 22 oktober 2022. Dat de beloofde levertijd langer kan zijn, volgt niet uit de uitingen.

5.

Gelet op het bovenstaande acht de voorzitter de mededelingen “Voor 21.00 uur besteld, morgen in huis” (evenals de variant: “Voor 14.00 uur besteld, morgen in huis”) en de algemenere mededeling “Vandaag besteld, morgen thuis” te absoluut en gaan de bestreden uitingen gepaard met onduidelijke informatie over een van de voornaamste kenmerken van het aangeprezen product, te weten de levering, als bedoeld in artikel 8.2 onder b van de Nederlandse Reclame Code (NRC).

6.

Voor wat betreft het verweer dat adverteerder haar klanten op verschillende manieren (onder meer via de e-mail en verderop in het bestelproces) informeert over het daadwerkelijke (latere) tijdstip van levering, geldt dat dit niet wegneemt dat in de uitingen een zichtbare verwijzing naar mogelijke uitzonderingen op de levertijd ontbreekt. De toezegging over de levertijden van de producten zijn om die reden absoluut van aard en adverteerder dient deze na te komen. Omdat de geclaimde levertijd van één dag van doorslaggevend belang kan zijn om een artikel bij adverteerder te bestellen, is de voorzitter voorts van oordeel dat de gemiddelde consument door de uiting ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen dat hij of zij anders niet had genomen. Om die reden zijn de uitingen 1 en 3 misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

7.

Het klachtonderdeel dat is gericht tegen de mededeling “direct leverbaar” bij verschillende artikelen (uiting 2) wordt afgewezen. Deze mededeling wekt op zichzelf niet de verwachting dat het product de volgende dag thuisbezorgd wordt.

 

De beslissing van de voorzitter

De voorzitter acht de uitingen 1 en 3 in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC en beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. Voor het overige wordt de klacht afgewezen.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken