De bestreden reclame-uiting
Het betreft een folder van Dixons. Er staat onder meer:
‘Voor 22.00 uur besteld, de volgende dag in huis’.
De klacht
De door adverteerder gehanteerde slogan ‘Voor 22.00 uur besteld, de volgende dag in huis’ wordt niet waargemaakt. Op 7 en 10 december 2009 heeft klager voor 22.00 uur bestellingen geplaatst. In de bevestigingen die klager ontving na betaling, staat dat de desbetreffende producten op 15 en 16 december zullen worden afgeleverd. De geplande levering op 16 december 2009 is op haar beurt vertraagd met twee dagen. Bij telefonische navraag naar de niet-koming van de beloofde levering – onder verwijzing naar de slogan – wordt klager meegedeeld dat dit het gevolg is van voorraadverschillen. Klager vindt de reclame-uiting misleidend en in strijd met de waarheid.
Het verweer
De Commissie vat het verweer als volgt samen. De producten die klager heeft besteld, waren op dat moment tijdelijk uitverkocht in de webwinkel van adverteerder. Om alsnog te kunnen leveren worden de producten uit een fysieke winkel van adverteerder gehaald. Op de website wordt op de productdetailpagina van het artikel de levertijd vermeld. Bij afwijkende levertijden wordt de klant geïnformeerd over het feit dat het desbetreffende artikel niet de volgende dag wordt bezorgd. Deze informatie staat tevens in een orderbevestiging aan de klant. Adverteerder stelt dat een van de orders van klager volgens afspraak is geleverd. Voor de vertraagde aflevering van de andere order biedt adverteerder zijn excuses aan. Gelet op het bovenstaande en op het feit dat in 99% van de gevallen geldt dat een product dat voor 22.00 uur is besteld, de volgende dag wordt bezorgd, meent adverteerder dat het hanteren van de slogan niet misleidend is.
De repliek
Klager handhaaft zijn standpunt en vindt dat adverteerder de slogan alleen mag handhaven met de toevoeging ‘indien voorradig’.
Het oordeel van de Commissie
1) De gewraakte reclame-uiting betreft de in de folder van adverteerder gehanteerde slogan ‘Voor 22.00 uur besteld, de volgende dag in huis’. Op grond van deze reclame-uiting had adverteerder de door klager bestelde producten de volgende dag bij klager thuis dienen te bezorgen. Vaststaat dat dit niet is gebeurd. Dit brengt mee dat adverteerder zijn absolute toezegging in de slogan niet in alle gevallen waarmaakt. Derhalve acht de Commissie de klacht gegrond. Dat klager via specifieke webpagina’s en een orderbevestiging wordt geïnformeerd over de afwijkende levertijden van de bestelde producten, doet aan het vorenstaande niet af.
2) Blijkens het voorgaande is geen juiste informatie verstrekt over een van de voornaamste kenmerken van het product, te weten de levering, als bedoeld onder b van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
De beslissing van de Commissie van 4 maart 2010
Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.
De grieven
Deze kunnen als volgt worden samengevat.
De Commissie heeft ten onrechte geoordeeld dat onjuiste informatie is verstrekt over een van de voornaamste kenmerken van het product, te weten de levering.
In alle uitingen vermeldt Dixons: “zolang de voorraad strekt”. Aldus geeft Dixons tijdig aan dat het product de volgende dag wordt thuisbezorgd als het vóór 22.00 uur wordt besteld én voorradig is. Voor de uitleg van deze voorwaarde verwijst Dixons verder naar haar verweer in eerste aanleg.
Het antwoord in appel
De grieven zijn gemotiveerd weersproken.
Het antwoord in appel kan als volgt worden samengevat.
De tekst in de uiting “zolang de voorraad strekt” heeft een andere betekenis dan de uitleg die Dixons aan deze voorwaarde geeft, te weten dat het product voorradig moet zijn. De voorwaarde staat bovendien op het omgebogen gedeelte van de bladzijde en is nauwelijks leesbaar. In een filiaal van Dixons werd aan geïntimeerde geadviseerd om een product dat niet in de winkel voorradig was vóór 22.00 uur via internet te bestellen, omdat het dan de volgende dag bij hem thuis zou zijn.
Het oordeel van het College
1. Geïntimeerde heeft in beroep een nieuwe, duidelijk leesbare fotokopie van de gewraakte folder overgelegd. Uit deze fotokopie blijkt dat haaks op de pagina onder meer staat: “Aanbiedingen geldig van 12 december 2009 t/m 1 januari 2010, zolang de voorraad strekt”.
2. Naar het oordeel van het College blijkt uit deze vermelding onvoldoende duidelijk dat het kan voorkomen dat producten die vóór 22.00 uur zijn besteld, niet de volgende dag “in huis” zijn. Aan de zinsnede “Aanbiedingen geldig (…) zolang de voorraad strekt” kan die duidelijkheid niet worden ontleend, waar deze zin naar gewoon spraakgebruik betrekking heeft op de beschikbare hoeveelheid van een product en niet op het aflevertijdstip. Bovendien blijkt ook niet dat deze tekst specifiek is bedoeld als een beperkende voorwaarde met betrekking tot de zin “voor 22.00 uur besteld, de volgende dag in huis”. Er wordt bij die zin immers niet naar deze voorwaarde verwezen, terwijl de tekst “Aanbiedingen geldig (…) zolang de voorraad strekt” zeer onopvallend is afgebeeld, te weten haaks op de verdere inhoud van de uiting, in relatief kleine letters en bovendien dicht bij de middenvouw van de folder, waardoor de tekst niet opvalt.
3. Het College acht het op grond van het voorgaande aannemelijk dat de tekst “Aanbiedingen geldig (…) zolang de voorraad strekt” door de gemiddelde consument niet zal worden begrepen als een beperkende voorwaarde met betrekking tot de mededeling “voor 22.00 uur besteld, de volgende dag in huis”. Derhalve zal die consument die mededeling opvatten als een zonder voorbehoud gedane toezegging met betrekking tot de leveringstermijn, te weten dat vóór 22.00 uur bestelde zaken altijd de volgende dag worden thuisbezorgd. Vaststaat dat dit niet bij alle bestellingen het geval is. Dixons heeft derhalve geen duidelijke informatie verstrekt over de levering(stermijn), één van de voornaamste kenmerken van een product als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b van de Nederlandse Reclame Code (NRC).
4. Evenals de Commissie is het College op grond van het voorgaande van oordeel dat de reclame-uiting misleidend is en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
Derhalve wordt als volgt beslist.
De beslissing
Het College bevestigt de beslissing van de Commissie.