De bestreden reclame-uiting
Het betreft de website www.L10.nl waarop onder het kopje “Lekker makkelijk!” onder meer staat ”Morgen in huis”.
De klacht
Klaagsters bestelling werd, anders dan in de uiting is vermeld, niet de volgende dag bezorgd. Toen klaagster navraag deed bij adverteerder, verwees deze haar naar Post NL omdat de vertraging wellicht daar zou zijn ontstaan. Iedereen weet dat bezorging via Post NL niet betekent dat de zending de volgende dag wordt bezorgd, zodat adverteerder deze tekst moet veranderen.
Het verweer
Als een bestelling en de betaling daarvan vóór 17.00 uur binnen zijn, wordt de bestelling direct verstuurd en wordt deze de volgende dag door Post NL bezorgd. Overmacht valt echter niet uit te sluiten en dat geldt voor alle webwinkels en alle verzendbedrijven. Adverteerders ervaring is dat slechts 1 op de 1000 klanten laat weten dat een zending is vertraagd of is zoekgeraakt. In de algemene voorwaarden, opgesteld door Stichting Webshop Keurmerk, staat dat het risico van beschadiging en/of vermissing van producten bij adverteerder berust tot het moment dat de zending bij de klant is bezorgd. Aan deze voorwaarde is voldaan, aangezien adverteerder de betaling heeft teruggeboekt.
Het oordeel van de voorzitter van de Commissie
De onderhavige klacht richt zich tegen de mededeling “Morgen in huis” op adverteerders website naar aanleiding van het feit dat klaagster, naar zij onweersproken heeft gesteld, haar bestelling, anders dan zij meende te mogen verwachten, de volgende dag niet in huis had.
Naar aanleiding van eerdere vergelijkbare klachten tegen vergelijkbare mededelingen betreffende de levertijd van een product, heeft het College van Beroep van de Reclame Code Commissie (in de dossiers 2013 00506 en 2013 00531A) overwogen dat voldoende duidelijk dient te worden gewezen op uitzonderingen die kunnen gelden ten aanzien van de levertijd.
Gelet op het vorenstaande overweegt de voorzitter van de Reclame Code Commissie dat nu uit de onderhavige uiting niet blijkt dat de mededeling “Morgen in huis” niet in alle gevallen zal worden waargemaakt, deze mededeling te absoluut is.
Blijkens het vorenstaande is sprake van een verborgen houden van een essentiële informatie die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit over een transactie te nemen als bedoeld in artikel 8.3 onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
De beslissing van de voorzitter
Op grond van het voorgaande acht de voorzitter de reclame uiting in strijd met artikel 7 NRC en beveelt hij adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.